Spring naar de content

Blogs inzetten als marketingbureau: 8 tips

Als marketingbureau weet je hoe belangrijk blogs kunnen zijn. Ze kunnen meer naamsbekendheid, autoriteit en vertrouwen opleveren. En ze zijn onmisbaar voor een goede SEO-strategie. Maar hoe zet je blogs effectief in voor je eigen bureau? Ik geef je graag een paar tips.  

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:

Veel bureaus helpen hun klanten met het schrijven van blogs, we noemen dit influencer marketing. Dit doen ze om bijvoorbeeld beter te scoren in Google, of om thought leadership te tonen. Misschien doe jij dit ook wel voor je klanten. Maar zet jij ook al blogs in voor je eigen marketingbureau?

Blogs kunnen voor jou dezelfde voordelen opleveren als voor je klanten. Zonde om die voordelen te laten liggen. Toch schiet het bloggen voor jezelf er vaak bij in. Je kunt hier via een linkbuilding platform als Hulc bloggers voor inschakelen. Maar er is nog meer om op te letten. Daarom geef ik je in deze blog 8 tips waarmee jij blogs alsnog effectief kan inzetten voor jouw marketingbureau. 

Abboneer op een lidmaadschap

Flinke korting op een digitaal jaarabonnement

Sluit nu voordelig een abonnement af en maak kennis met de journalistieke kracht van HP/De Tijd. (Op elk moment opzegbaar.)

Word abonnee

1. Definieer jouw niche en expertise 

Marketingbureaus komen in eindeloos veel soorten en maten. Er zijn naar schatting tussen de 5.000 en 15.000 marketingbureaus in Nederland. Het is daarom belangrijk om je te onderscheiden. Wat maakt jou anders (en beter!) dan al die andere bureaus? 

Specialiseer jij je in een specifieke niche, zoals technologie of financiën? Ben jij een expert in SEO-blogs, Linkbuilding of juist videomarketing? Of ben jij de beste storyteller van Nederland? Wat jouw niche of expertise ook is: zorg dat je deze scherp definieert. Dit bepaalt namelijk over welke onderwerpen jij blogs kan schrijven. En welke invalshoeken goed kunnen werken. Bloggen doe je namelijk altijd voor je niche en vanuit je expertise. 

2. Doe zoekwoordonderzoek

Wil je dat je blogs gevonden worden via Google? Dan moet je je focussen op de juiste zoekwoorden. Dat is een belangrijk onderdeel van SEO. Zoek naar zoekwoorden die veel mensen gebruiken, maar waarop je weinig concurrentie hebt. In feite is dit een soort doelgroeponderzoek. Waar zoekt je doelgroep naar en welke informatie kunnen ze nog niet (goed) vinden? Dat is een behoefte waar jij in kan voorzien met je blogs. 

Er zijn veel (gratis) tools die je kunnen helpen bij je zoekwoordonderzoek, zoals Google Trends en Answer the Public.  

3. Maak een contentkalender 

Op basis van je niche, expertise en zoekwoordonderzoek kan je waarschijnlijk al een hele bak met mogelijke onderwerpen en invalshoeken bedenken. Om die wirwar aan ideeën strategisch en effectief in te zetten maak ik altijd een contentkalender. 

Een contentkalender kan zo simpel zijn als een Excelbestand met blogonderwerpen en publicatiedata. Vaak is het iets uitgebreider. In je contentkalender kan je bijvoorbeeld aangeven wie verantwoordelijk is voor het schrijven en redigeren van de blogs. Waar de blogs gepromoot worden. Of op welk zoekwoord de blog gericht is. 

Een contentkalender kan ook helpen consistent te blijven. Plan bijvoorbeeld elke week een blog in. Met een duidelijke deadline is de kans groter dat je ook écht gaat bloggen. Bovendien is consistentie altijd goed voor SEO. 

4. Denk in formats

Moet je dan echt voor elke week een compleet nieuw blogidee bedenken? Nee hoor. Als je slim bent, denk je in formats. Een format is een soort sjabloon dat je telkens opnieuw kan invullen. De opzet is dan elke ‘aflevering’ hetzelfde. Alleen het onderwerp verandert. 

Neem bijvoorbeeld het lijstje, een echt ‘oerformat’ dat ik zelf ook vaak gebruik. Als videomarketingbureau kan je elke week een ander lijstje schrijven. “De 8 beste camera’s voor videomarketing”, “De 5 beste videomarketingcampagnes van 2021”, “De 20 meest inspirerende films voor videomarketeers”. Zelfde sjabloon, telkens een andere invulling.

PS: jouw formats mogen best wat origineler zijn dan dit voorbeeld 😉

5. Plan een vast blogmoment in 

Bloggen voor je eigen website zorgt niet direct voor geld in het laatje. Het is daarom verleidelijk om een blog uit te stellen als het druk is. Maar van uitstel komt vaak afstel. En consistentie is belangrijk. Plan daarom een vast moment in de week in waarop jij of een van je collega’s aan de blog werkt. 

Heb jij in je contentkalender voor elke vrijdag een blog ingepland? Schrijf dan elke vrijdag de week ervoor een blog. Laat het een weekend rusten. Finetune je blog op maandag en laat je blog op dinsdag checken door een collega. Zo staat er altijd ruim op tijd een blog klaar voor publicatie en houd je de consistentie erin. 

En heb je het een keer minder druk? Schrijf dan wat extra blogs die je in theorie altijd zou kunnen plaatsen. Dan heb je een voorraad voor de momenten dat het superdruk is, of voor wanneer je op vakantie bent. 

6. Promoot je blogs 

Het effectief inzetten van blogs stopt niet wanneer je op ‘publiceer’ klikt. Je zal je blogs ook moeten promoten. Post bijvoorbeeld een link naar je laatste blog op LinkedIn, Facebook, of in je bio op Instagram. Zet influencers en bloggers uit je niche in om je blog te promoten. Of adverteer je blogs via SEA. 

7. Zet oude blogs opnieuw in

Als je eenmaal een uitgebreide collectie blogs hebt, kan je oude blogs af en toe opnieuw inzetten. Misschien heb je ooit wel eens een blog geschreven die perfect inhaakt op het nieuws van de dag. Twijfel dan niet en deel die blog gewoon nog een keer op social media! Wie weet ga je wel viral. 

Het is sowieso een goed idee om je oude blogs eens in de zoveel tijd een opfrisbeurt te geven. Door blogs te herschrijven houd je je content actueel. Soms pas je een blog zoveel aan, dat je de blog kan publiceren als nieuwe blog. 

8. Werk samen met andere bloggers via Hulc

Bovenstaande tips helpen je met het effectief inzetten van blogs op je eigen website. Maar je kan als marketingbureau ook met individuele bloggers samenwerken. Bijvoorbeeld door een gastblog te schrijven op de website van een invloedrijke blogger in jouw niche. Of je kan aan een blogger vragen of hij een blog over jouw diensten wil schrijven. Vaak gaan dit soort samenwerkingen gepaard met een backlink naar jouw eigen website. Daarom noemen we dit linkbuilding. 

Maar linkbuilding werkt alleen als je met de juiste bloggers samenwerkt. De perfecte blogger vind je via linkbuilding platform Hulc. Wij hebben een database met meer dan 9500 bloggers en influencers die jou graag helpen met het inzetten van blogs voor je marketingbureau.