Spring naar de content

De beste vitaminen en mineralen voor je immuunsysteem

Haal je voldoende vitamines en mineralen uit je voeding? Als je gezondheidsbewust bent en er zeker van wilt zijn dat je er alles aan doet om je immuunsysteem te ondersteunen, is het begrijpelijk dat je sceptisch bent over het opnemen van voldoende noodzakelijke supplementen uit je voedsel, vooral als je ouder wordt.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:

Sommige 50-plussers hebben bijvoorbeeld moeite om B12, een noodzakelijke component van de immuunfunctie, via hun voedsel op te nemen. Ze kunnen dan geholpen worden met de producten van Vitakruid, waarbij het ook zeker van belang is om de onderstaande vitaminen en mineralen in te nemen. 

Vitamine C

Vitamine C (ascorbinezuur) is een in water oplosbare vitamine die in veel voedingsmiddelen wordt aangetroffen, zoals citroensap en fruit, tomaten, broccoli en spinazie. Een in water oplosbare vitamine is een vitamine die niet in het lichaam blijft, omdat deze wordt verwerkt door normale afvalverwijdering, voornamelijk door urineren. Omdat in water oplosbare vitamines door de spijsvertering worden geëlimineerd, moeten mensen deze vitamines over het algemeen dagelijks consumeren.

Abboneer op een lidmaadschap

Hoe sympathiek!

Dit artikel krijg je van HP/De Tijd cadeau. Word met één click op de doneerknop donateur en steun daarmee de onafhankelijke journalistiek van HP/De Tijd.

Doneren

Vitamine B12

Vitamine B12, of cobalamine, is een andere in water oplosbare vitamine die van nature voorkomt in veel vleesproducten, waaronder gevogelte, vis, eieren en melk; Vitamine B12 wordt vaak toegevoegd aan bewerkte voedingsmiddelen om ze te versterken, vooral in granen. Vitamine B12 is echter een van de meest uitdagende vitamines om te absorberen – in feite hebben veel mensen moeite met het opnemen van vitamine B12 naarmate ze ouder worden, wat kan leiden tot tekortkomingen  die het immuunsysteem en het zenuwstelsel aantasten, evenals de cognitieve functie.

Vitamine A

Vitamine A, ook bekend als bèta-caroteen, is een in vet oplosbare vitamine die wordt aangetroffen in wortelen, zoete aardappelen, spinazie, meloen en eidooiers. Een in vet oplosbare vitamine is een vitamine die alleen oplost in vet of olie, wat mede de reden is waarom in vet oplosbare vitamines worden opgeslagen in vet in het lichaam wanneer ze niet worden gebruikt. Hoewel vitamine A een rol speelt bij het gezichtsvermogen en de weefselgroei, speelt het ook een essentiële rol in het immuunsysteem. Vitamine A reguleert met name het immuunsysteem  om infecties te helpen bestrijden en wordt soms de “anti-infectievitamine” genoemd omdat het het lichaam helpt om virale, bacteriële en parasitaire infecties te bestrijden.

Vitamine B5

Vitamine B5, ook bekend als pantotheenzuur, is een in water oplosbaar voedsel dat van nature voorkomt in voedingsmiddelen zoals linzen, zonnebloempitten, paddenstoelen, avocado’s, spinazie en gevogelte; Vitamine B5 wordt soms ook toegevoegd om voedsel te verrijken, zoals volle granen of melk. Vitamine B5 speelt een rol bij het aanmaken van bloedcellen, maar wordt nog belangrijker geassocieerd met het reguleren van het immuunsysteem, het verminderen van de groei van bacteriën en het verbeteren van de circulatie van antilichamen in het bloed.

Zink

Zink is een mineraal dat van nature voorkomt in sommige voedingsmiddelen, zoals vlees, melk en volle granen, en het wordt vaak toegevoegd aan bewerkte voedingsmiddelen voor verrijking. Zink is ook vaak het belangrijkste ingrediënt in veel verkoudheidsmiddelen, zoals keelpastilles. Omdat het lichaam echter geen natuurlijke plaats heeft voor zinkopslag, wordt het vaak aanbevolen om zink dagelijks in te nemen om het celmetabolisme en andere aspecten van gezonde groei en ontwikkeling te helpen reguleren.