Spring naar de content
bron: pexels

Hoe je met linkbuilding hoger in Google komt

Websites. Er zijn er heel veel en er zullen steeds meer websites bijkomen. Nieuws, producten, diensten, hobby’s en privé verhalen hebben immers de ruimte nodig om gedeeld te worden.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:

Maar hoe klim je boven de digitale file uit en wordt je website ook daadwerkelijk door potentiële klanten gevonden én bezocht? Zoekmachine optimalisatie is hierbij het sleutelwoord, een van de belangrijkste onderdelen van zoekmachine optimalisatie is linkbuilding.

Abboneer op een lidmaadschap

Hoe sympathiek!

Dit artikel krijg je van HP/De Tijd cadeau. Om ons te steunen en meer artikelen van en uit HP/De Tijd te lezen, word je vanaf slechts vier euro per maand lid in minder dan een minuut. Voor dat luttele bedrag lees je ook alle stukken uit het maandelijkse magazine digitaal.

Kies een lidmaatschap

De juiste zoekwoorden

Laten we eerst even bij het begin beginnen. Wat is zoekmachine optimalisatie? We gebruiken hiervoor de Engelse afkorting SEO en dat staat voor Search Engine Optimization. Wat je doet is je website dusdanig inrichten zodat je website door zoekmachines – en bij voorkeur Google –makkelijk wordt gevonden, in kaart wordt gebracht en hoog in de zoekranglijst wordt geplaatst. Dit optimaliseren is niet heel moeilijk, maar er zijn wel zaken waar je goed op moet letten. Het draait om de sleutelwoorden, oftewel de woorden waarop je gevonden wil worden in de zoekmachine. Er zijn al tal van zoekopties te vinden via Google. Toets maar eens iets in waarop je gevonden zou willen worden en Google geeft al opties. Deze opties heeft de zoekmachine namelijk ook bij je concullega’s gevonden. Handig om dus ook in jouw website te integreren. Wat de beste zoekwoorden zijn voor je website kan een online marketingbureau je zeker bij helpen.

Meta titles, descriptions en afbeeldingen

Maar er is meer als het neerkomt op SEO. Zo voeg je aan je website of blog artikelen ook meta titles en meta descriptions toe. Deze omschrijven in een paar woorden waar de pagina over gaat. De omschrijving wordt vaak door Google in de zoekresultaten pagina gebruikt als de introductietekst over de getoonde url. Zorg dus dat deze accuraat is en een zoekwoord bevat. De afbeeldingen en foto’s op je site kunnen tevens ook aan een betere zichtbaarheid op het internet meewerken. Geef deze een korte beschrijving, ook wel bekend als een alt tag, mee. Google zal dat oppikken en ook je afbeeldingen laten stijgen in de ranglijsten van een zoekopdracht.

Website optimalisatie

Ook het optimaliseren van je website is een essentieel onderdeel van SEO. Denk dan aan de architectuur van je website, waaronder de URL-structuur, navigatie en interne link- en paginastructuur. Ook is het essentieel dat de gebruikerservaring, ofwel de gebruikersvriendelijkheid van je website, optimaal is. Denk hierbij aan hoe gebruikers interacteren met je website. Hoe overzichtelijk en makkelijk te navigeren is je website? Vinden gebruikers waar ze naar opzoek zijn of verlaten ze je website direct? Een ander belangrijk onderdeel van website optimalisatie is de website snelheid. De laadsnelheid van je website is ook een ranking factor van Google. Een trage laadsnelheid moet je dus te alle tijde vermijden. Er zijn tegenwoordig een grote hoeveelheid aan tools beschikbaar die je inzicht kunnen bieden in zaken als laadsnelheid en hoe snel bezoekers je pagina weer verlaten (ook wel de bounce rate genoemd). Als je hogerop in de Google zoekresultaten wilt belanden is het echter verstandig om toch even aan te kloppen bij een marketingbureau dat gespecialiseerd is in SEO. Laat je adviseren door de experts van Ranking Masters, zij hebben jarenlange ervaring met zaken als content, website optimalisatie en techniek, linkbuilding en nog veel meer. 

Laat je vakkennis zien

Vroeger kon je overigens een pagina vol zoekwoorden aan je website hangen om hoger te ranken in Google, maar daar trapt de zoekmachine niet meer in. Tegenwoordig wordt je website door de botjes hoger gerangschikt als je ook kwalitatieve inhoud plaatst. Een tekst vanaf 350 woorden wordt serieus genomen. Goede tekstschrijvers kunnen je hier zeker bij van dienst zijn. Ook door middel van linkbuilding kun je laten zien dat je een autoriteit bent op jouw vakgebied. Anderen schrijven immers over jou of gebruiken een artikel op je website als duidelijk aanwijsbare, betrouwbare bron.

Linkbuilding: laat je zien op andere sites

Linkbuilding is eigenlijk niets anders dan het verkrijgen van links van derde websites die verwijzen naar jouw website. Hoe meer andere websites naar jouw website verwijzen, dus jouw website gebruiken als bron, des te betrouwbaarder kom je over bij de Google botjes. Zij zien immers je website overal opduiken. Dit bepaalt mede je ranking in de zoekresultaten. Uiteraard wil je wel dat voornamelijk relevante websites links naar je pagina’s plaatsen, want dat zien de botjes ook. Kwalitatieve inhoud blijft hierbij nog altijd heel belangrijk. Enkel links die in een URL lijstje met bijvoorbeeld geliefde sites staan is niet voldoende voor effectieve linkbuilding. Ze moeten op natuurlijke wijze in een tekst worden verwerkt, anders doorzien de botjes dat ook en kan de link verworpen worden.

Linkbuilding & SEO marketing strategie

Hoe past linkbuilding in een goede SEO marketing strategie? Juist heel goed om je online zichtbaarheid te vergroten. Linkbuilding is een onwijs belangrijk onderdeel van SEO. Google ziet namelijk dat je binnen een bepaald onderwerp veel als bron wordt gebruikt. Dat is goed, want de botjes zien je dan als een autoriteit op een bepaald gebied. En als dat eenmaal is bewerkstelligd, zullen je posities vanzelf stijgen in de zoekmachine van Google. Het is daarom belangrijk dat je weet waar je website genoemd wordt. Wil je graag sturen wie er over je schrijft, dan kan een online marketingbureau je helpen om de beste partners te vinden voor het schrijven van artikelen over jouw product, dienst en branche. Het liefst wordt je link gebruikt in een publicatie op andere websites met een hoge relevantie en autoriteit, zoals nieuwssites en vooraanstaande blogs van experts. Op die manier zal de autoriteit van jouw website alleen maar groeien. En het aantal bezoekers naar je website ook.