Spring naar de content
bron: pexels

Tips om het beste personeel te vinden

Goed personeel vinden is tegenwoordig een behoorlijke uitdaging voor veel ondernemers. Er is een ware jacht op talent gaande. Het is dus een hele opgave om goed personeel te vinden en als bedrijf moet je alles uit de kast halen om de juiste medewerkers te vinden en aan je te binden. Wil je weten hoe je het beste personeel kunt werven? Hieronder vind je een aantal tips.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:

Een duidelijk functieprofiel

Heb je een vacature beschikbaar, zorg dan dat je een duidelijk functieprofiel opstelt. Beschrijf wie je zoekt, welke kennis hij of zij moet hebben en aan welke eisen er nog meer voldaan moet worden. Besteed ook aandacht aan de soft-skills waarover de ideale kandidaat zou moeten beschikken. Met een duidelijke functieprofiel schep je de juiste verwachtingen en is de kans groter dat je aan tafel zit met een geschikte kandidaat.

Abboneer op een lidmaadschap

Hoe sympathiek!

Dit artikel krijg je van HP/De Tijd cadeau. Word met één click op de doneerknop donateur en steun daarmee de onafhankelijke journalistiek van HP/De Tijd.

Doneren

Vertel wat je biedt

Besteed in de vacature niet alleen aandacht aan het functieprofiel, maar ook wat het bedrijf een kandidaat biedt. Beschrijf dus een aantal kernwaarden van je bedrijf en hoe daaraan inhoud wordt gegeven. Zo voelt een kandidaat meteen of de vacature bij hem past. Beschrijf ook welke secundaire voorwaarden je biedt. Heeft je bedrijf een fietsplan, een gratis abonnement op de sportschool of een goede pensioenregeling? Neem deze USP’s dan zeker op in je vacature.

Zorg dat je vacature eruit springt

Zorg voor een creatief sollicitatieproces. Vooral bij de jongere generatie is dit belangrijk om te doen. Door een creatief sollicitatieproces te ontwerpen onthouden kandidaten je bedrijf en de vacature makkelijker. Je kunt bijvoorbeeld een interessante opdracht laten uitvoeren. Zo haal je ook gelijk de meest gemotiveerde kandidaten eruit.

Maak een video

Beelden zeggen vaak meer dan woorden. Je kunt je bedrijf makkelijk meer persoonlijkheid geven door bijvoorbeeld de mensen die bij het bedrijf werken aan het woord te laten. Zo krijgt een potentiële medewerker een nog beter beeld bij het bedrijf en is eerder geneigd om te solliciteren. De video kun je op je website plaatsen, maar bijvoorbeeld ook delen via LinkedIn. 

Gebruik LinkedIn

Op LinkedIn kun je gemakkelijk in contact komen met je doelgroep. Ook kun je zien wie er open staat voor een nieuwe uitdaging. Vind je iemand die open staat voor een nieuwe uitdaging en wiens profiel overeen lijkt te komen met wat je zoekt, dan kun je makkelijk een een uitnodiging voor een connectie met een persoonlijk bericht versturen. 

Schakel een gespecialiseerd bedrijf in

Je kunt ook samenwerken met bedrijven die gespecialiseerd zijn in het aantrekken van het juiste personeel. Dit kun je bijvoorbeeld doen met executive search binnen Nederland. Dit soort bedrijven hebben vaak een groot netwerk en een gevarieerde talentenpool beschikbaar waardoor ze je gelijk een aantal kandidaten kunnen voorstellen. 

Stel een open vacature op

Misschien ben je nu niet op zoek naar personeel, maar op een later moment wel. Door een open vacature krijg je misschien reacties binnen van getalenteerde personen die je op een later tijdstip kunt benaderen. Zo bouw je een flink bestand op met potentiële nieuwe werknemers. Vraag wel altijd even toestemming of je de sollicitatie mag bewaren. 

Gebruik het netwerk van je huidige werknemers

Vraag aan je huidige werknemers of ze iemand kennen die mogelijk geschikt is voor een openstaande functie. Als de werknemers betrokken bij het bedrijf zijn, zijn ze vaak gemotiveerd om mensen in hun netwerk op de hoogte te stellen van de beschikbare vacatures binnen hun bedrijf. De kans is groot dat het netwerk van je medewerkers bestaat uit vergelijkbare mensen, daardoor zijn passen ook deze mensen waarschijnlijk goed bij je bedrijf. 

Bied voldoende doorgroeimogelijkheden

Bied voldoende doorgroeimogelijkheden. Zowel aan je huidige werknemers als aan nieuwe medewerkers. Investeren in je medewerkers is zeker de moeite waard en het houd je medewerkers gemotiveerd om hun beste beentje voor te zetten. Ook voor potentiële medewekrers is het een plus om te weten dat er voldoende doorgroeikansen zijn. 

Samenwerken met onderwijsinstellingen

Door samen te werken met onderwijsinstellingen kun je nieuw talent eenvoudig naar je toe trekken. Door te werken met stagiaires kun je makkelijk talent spotten. Als deze mensen zijn afgestudeerd kun je ze gelijk een baan aanbieden. Ook op carrièredagen kun je in contact komen met je doelgroep en naamsbekendheid te creëren voor je bedrijf.