Spring naar de content

3 tips om meer te bewegen in onze zittende samenleving

Experts spreken ook wel van een zittende samenleving. Onze wereld is tegenwoordig dusdanig opgebouwd dat we veelal een zittend bestaan leven.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:

Langdurig stilzitten en met name binnenshuis tijd doorbrengen is slecht voor de gezondheid. Tot zover zijn onderzoekers het wel eens. Hoe dit opgelost kan worden is echter niet duidelijk. Zitten is het nieuwe roken. Maar waar je bij roken nog enkele dingen kunt ondernemen om rokers te motiveren om te stoppen, is dit bij zitten niet het geval. We weten dat meer bewegen fitter maakt, maar voelen ons veelal niet gemotiveerd genoeg of weten niet waar we de tijd vandaan moeten halen om meer te bewegen. 

Abboneer op een lidmaadschap

Hoe sympathiek!

Dit artikel krijg je van HP/De Tijd cadeau. Word met één click op de doneerknop donateur en steun daarmee de onafhankelijke journalistiek van HP/De Tijd.

Doneren

Hoog tijd om hier verandering in te brengen. Want ook met een zittend bestaan moet er voldoende ruimte zijn om te blijven bewegen. Daarom enkele tips om jou op weg te helpen. 

Fietsen naar het werk

Heb je een zittend beroep? Dan zit je al snel zo’n 8 uur per dag. Wanneer je ook nog met de auto naar het werk reist, kan je hier al snel een uur bij optellen. Zonde! Gelukkig zijn er genoeg manieren waarop je al snel wat extra kunt bewegen voordat je op het werk bent. Bijvoorbeeld door op de fiets naar het werk te gaan. Is dit lastig vanwege de afstand? Dan is een elektrische fiets kopen een goed idee. Dankzij een elektrische fiets kan je sneller en soepeler langere afstanden afleggen. Zo draai jij je hand niet meer om voor dertig kilometer op en neer.

Let wel op dat je de fiets niet oneindig kan rijden. Daarom zal je een middenmotor fiets wellicht bij een lange rit tussentijds moeten opladen. Onderzoek daarom van tevoren hoe lang je precies kunt rijden en of de faciliteiten er zijn om eventueel op het werk de fiets op te laden voor de terugrit. 

Ga in de pauzes naar buiten 

Op het werk ben je verplicht om enkele pauzes te nemen. Vaak in elk geval één grote pauze van circa dertig minuten. In deze pauze kan je natuurlijk in de kantine plaatsnemen of achter het bureau blijven zitten, maar je kunt ook gewoon lekker naar buiten gaan. Zeker nu de lente weer is begonnen. Dit is een uitgelegen kans om wat extra te bewegen. Dat is niet alleen goed voor de gezondheid, maar zorgt er tevens voor dat je straks weer productiever kunt werken. Maak tijdens jouw pauze dan ook een goede wandeling en neem eventueel wat collega’s mee voor de gezelligheid. Wanneer je hier een gewoonte van maakt, zal je merken dat het steeds makkelijker zal worden en je je ook steeds fitter gaat voelen. 

Kies voor iets waar jij van geniet 

Voor sommige mensen is het vanzelfsprekend om actief te leven. Anderen genieten hier gewoon niet zo van. Sporten is niet voor iedereen weggelegd. Daarom is het belangrijk om eentonigheid te voorkomen en voor een bewegingsvorm of sport te kiezen waar jij wél echt van geniet. Denk bijvoorbeeld aan zwemmen, wielrennen of hardlopen. Hoe leuker je een bepaalde activiteit vindt, hoe aantrekkelijker het wordt om regelmatig actief te zijn.