Spring naar de content
bron: pexels

Zes handige tips voor een vlotte en ontspannen verhuizing

Verhuizen is een hele onderneming. Het oude huis moet leeg, het nieuwe huis weer gevuld en vaak gaat dat gepaard met de nodige stress. Zeker wanneer je een slopende periode achter de rug hebt om überhaupt een woning te bemachtigen. Met deze tips zorg je ervoor dat je verhuizing zo soepel mogelijk en vooral zo ontspannen mogelijk verloopt. 

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:

Begin op tijd

De nummer één tip als het op verhuizen aankomt is: begin op tijd. Om jezelf zoveel mogelijk stress te besparen is het noodzakelijk om zo vroeg mogelijk te beginnen. Niets is zo stressvol en vermoeiend als in de laatste paar dagen voor de verhuizen nog alles snel in te moeten pakken. Begin dus een paar weken van te voren alvast met het inpakken van de eerste spullen. Zo houd je het overzicht en bewaar je de rust. Veel spullen kun je prima een aantal weken missen. Maak een schema van spullen die je nog wat langer nodig hebt, zoals keukengerei en kleding en pak die als laatste in. 

Abboneer op een lidmaadschap

Hoe sympathiek!

Dit artikel krijg je van HP/De Tijd cadeau. Word met één click op de doneerknop donateur en steun daarmee de onafhankelijke journalistiek van HP/De Tijd.

Doneren

Kies voor goede verhuisdozen

Essentieel voor een verhuizing zijn verhuisdozen. Zelfs voor een klein appartement heb je toch al snel tussen de 30 en 50 dozen nodig. Hoewel je ook in je omgeving kunt vragen of mensen nog verhuisdozen voor je hebben liggen, kun je het beste verhuizen met nieuwe verhuisdozen. Zo weet je zeker dat ze van goede kwaliteit zijn en dat ze tegen een stootje kunnen. Koop liever te veel dozen dan te weinig, want vaak blijven er nog een hoop laatste spulletjes over die je niet hebt meegerekend. 

Begin alvast met ontspullen

Een verhuizing is het ideale moment om alvast een groot deel van je spullen weg te doen, oftewel te ontspullen. Door de jaren heen verzamel je ontzettend veel spullen, waarvan je de helft of misschien zelfs wel meer nooit gebruik en wegstopt in een kast. Wanneer je begint met het inpakken van je spullen kun je direct een schifting maken van wat je mee neemt naar het nieuwe huis en wat je wegdoet. Bedenk hierbij of je plezier beleeft aan het item en of je het hebt gebruikt in de afgelopen tijd. Hoogstwaarschijnlijk is het antwoord vaker nee dan ja. Zo kun je al snel een hele hoop wegdoen. Je kunt het op Marktplaats aanbieden of weggeven. Op manier ga je met een schone lei het nieuwe huis in en liggen de kasten niet direct vol met onnodige spullen.

Hulp inschakelen

Als er ruimte is in je budget, kies er dan voor om het grootste deel van het werk uit handen te geven. Het scheelt je enorm veel tijd wanneer je de verhuizing laat uitvoeren door een verhuisbedrijf. Uiteraard heb je hierin gradaties. Sommige bedrijven nemen de volledige verhuizen van je over inclusief het in- en uitpakken van de inboedel. Zo heb je zelf helemaal nergens meer omkijken naar. Dit is echter best een investering die lang niet iedereen kan doen. Je kunt er ook voor kiezen om zelf alles in te pakken en een verhuisbedrijf in te schakelen voor het overbrengen van de spullen. Doe je ook dit liever zelf? Schakel dan in ieder geval voldoende hulp in van vrienden en familie.

Je nieuwe huis klaar maken voordat je erin trekt

Het liefst heb je een paar dagen overlap tussen wanneer je het oude huis uit moet en het nieuwe huis in kunt. Op die manier kun je namelijk in alle rust en in een leeg huis zorgen dat alles geverfd wordt en het huis helemaal schoon en fris is voordat je er intrekt. Heb je daar niet de financiële middelen of tijd voor, wacht dan in ieder geval met alles inrichten, zodat je niet alle meubels weer hoeft te verplaatsen op een later moment.

Praktische zaken regelen

Een verhuizing betekent niet alleen het inpakken van spullen en die verplaatsen naar je nieuwe huis. Er komt nog wat meer bij kijken dan dat. Heb je een huis gekocht, dan komen daar natuurlijk zaken bij als het rondkrijgen van de hypotheek en afspraken bij een notaris. Bij een huurhuis is dat niet nodig. Daarnaast zijn er nog meer praktische zaken die je niet moet vergeten, zoals het doorgeven van je nieuwe adres aan allerlei instanties en bedrijven. Veel overheidsinstellingen krijgen je adreswijziging automatisch door wanneer je je inschrijft bij de gemeente op je nieuwe adres. Dit is dan ook iets dat je het beste als eerste kunt doen.   Daarnaast moet je denken aan het overzetten van je energiecontract, inschrijving bij een nieuwe waterleverancier, en natuurlijk je internetaansluiting. Begin hier ook op tijd mee, want we weten allemaal dat daar soms nog wel eens iets bij misgaat.