Spring naar de content

Overgang naar elektrisch rijden versnelt

Duurzaam rijden wordt dé standaard in de EU. De lidstaten hebben hierover een akkoord bereikt. Vooral voor Duitsland was dit een grote stap. Zij hebben er nog steeds vertrouwen in de milieudoelen ook behaald kunnen worden met dat schone (hybride) auto’s. Desondanks heeft de overweldigende meerderheid van autofabrikanten wereldwijd al voor de elektrische auto gekozen.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:

Vanuit de Europese Commissie komen er richtlijnen over het aantal laadpalen dat er langs de Europese snelwegen moet komen. De afstand tussen snellaadstations langs de snelwegen mag maximaal 60 km zijn. Het aantal laadplekken moet verveelvoudigen en meegroeien met het aantal elektrische auto’s. Alleen hiervoor is de komende jaren al een miljardeninvestering vereist.

Naast een investering in een elektrische laadinfrastructuur wordt er ook geïnvesteerd in een waterstof infrastructuur. De ontwikkelingen op het gebied van waterstofauto’s gaan nog niet zo snel en de schaal is nog veel kleiner. Dit kan snel veranderen.

Om de overgang naar elektrisch rijden te versnellen zullen ook de verbruikskosten van elektrische auto’s omlaag moeten in verhouding tot benzineauto’s om de consumenten over de streep te krijgen. Hierin kan de overheid sturen door de benzineprijzen verder te laten stijgen ten opzichte van de kosten om een elektrische auto op te laden. Dit zijn geen populaire maatregelen. Zeker niet in een periode waarin de inflatie al snel is opgelopen door de stijging van de benzineprijzen als gevolg van de oorlog in de Oekraïne.

Abboneer op een lidmaadschap

Flinke korting op een digitaal jaarabonnement

Sluit nu voordelig een abonnement af en maak kennis met de journalistieke kracht van HP/De Tijd. (Op elk moment opzegbaar.)

Word abonnee

Niet alleen personenauto’s moeten gaan elektrificeren. Ook vrachtwagens gaan elektrisch. Hiervoor zal een dicht netwerk van laadpunten langs de snelwegen moeten verrijzen. Ook in grote steden en bij knooppunten komen laadpalen voor de vrachtrijders die de steden bevoorraden.

De tarieven van leasemaatschappijen zullen ook meebewegen in de overgang naar elektrische rijden. Het grootste deel van de leaseprijs wordt bepaald door de waardevermindering van de auto gedurende de leaseperiode. Door de transitie naar elektrisch rijden zal de restwaarde van elektrische auto’s relatief goed blijven en die van benzine en dieselauto’s onder druk komen te staan. Het resultaat is nu al zichtbaar. Dieselauto’s worden zo goed als helemaal niet meer aangeboden als privé lease auto. Leasemaatschappijen hebben geleerd van de tegenvallende restwaardes van dieselauto’s na het grote dieselschandaal.

Bij een elektrische auto is het van belang om in een private lease vergelijker goed te kijken naar de actieradius, de accucapaciteit, het elektriciteitsverbruik en de laadtijd. Ook is niet elke elektrische auto geschikt om een aanhangwagen of caravan te trekken. Typisch variabelen waar je bij een vergelijking van benzineauto’s geen rekening mee hoeft te houden.

Een private lease elektrische auto groeit snel in populariteit. Het is waarschijnlijk de goedkoopste manier voor particulieren om elektrisch te kunnen rijden. Dit komt mede doordat de leasemaatschappijen goedkoper kunnen inkopen dan particulieren. Niet alleen de auto zelf, maar ook zaken als de bijbehorende verzekering en het onderhoud. Ook kunnen zij tegen betere voorwaarden geld lenen om de auto te financieren. Dit voordeel wordt via een aantrekkelijk leasetarief gedeeld met de consument.

Het wel of niet hebben van schadevrije jaren kan ook een grote invloed hebben op het private lease bedrag. Er zijn gelukkig steeds minder leasemaatschappijen die hiervoor extra kosten in rekening brengen. De meerkosten bij het niet hebben van schadevrije jaren bedragen soms wel 50 euro per maand. Bij een leaseperiode van 60 maanden betekent dit ook opeens een meerprijs van in totaal 3000 Euro voor dezelfde auto.