Spring naar de content
bron: nico gartsman/anp

Een cultuur van leugens

Schiphol, de NS, banken en telecombedrijven – bij veel bedrijven is het voorliegen van klanten schering en inslag geworden. Een ‘leugentje om bestwil’, om de mensen te kalmeren. Zo ondergraven leidinggevenden het vertrouwen in hun organisaties.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Marcel Levi

Buiten adem en met een rood bezweet hoofd stapt de Amerikaanse toerist op het allerlaatste moment het vliegtuig in. Amechtig komt hij op de stoel naast mij te zitten. Drieënhalf uur overstaptijd vanaf zijn vlucht van Detroit naar Amsterdam op onze inmiddels beruchte nationale luchthaven was net genoeg, tot op de seconde, om hem op tijd in de aansluitende vlucht naar Rome te doen belanden.

De vriendelijke stewardess feliciteert hem met deze recordtijd. Om er vervolgens aan toe te voegen, op een toon alsof de gedupeerde Amerikaan net de loterij heeft gewonnen, dat zijn bagage de vervolgvlucht helaas niet heeft gehaald. “Maar,” vult ze vrolijk op deze onheilstijding aan, “als u in Rome aankomt, zullen de aanwezige grondmedewerkers zorgen dat alles in orde komt.” 

Paywall

Wilt u dit artikel lezen? Word abonnee, vanaf slechts 5 euro per maand.

Lees onbeperkt premium artikelen met een digitaal abonnement.

Kies een lidmaatschap