Spring naar de content

Hoe bepaal je de kredietwaardigheid?

Een goede kredietwaardigheid geeft bedrijven vertrouwen om zaken te doen. Een van de grootste
risico’s van bedrijven is dat de facturen niet worden voldaan. Maar wat zijn dan de mogelijkheden
om achter de kredietwaardigheid van een bedrijf te komen? Wij vertellen je er meer over.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:

Wat is de kredietwaardigheid van een bedrijf?

De kredietwaardigheid van een bedrijf zegt iets over in hoeverre een bedrijf in staat is om zijn
financiële verplichtingen na te komen. Door de kredietwaardigheid van een bedrijf te checken,
help je het debiteurenrisico te verkleinen. Met een check ga je eigenlijk na hoe financieel gezond
een bedrijf is. Een beoordeling hiervan verloopt onder meer aan de hand van de betrouwbaarheid
en financiële positie van het bedrijf. Je kijkt simpelweg naar het feit of het bedrijf zijn rekeningen
op tijd betaalt, en of een klant vroeger een dubieuze debiteur of wanbetaler is geweest. 

Abboneer op een lidmaadschap

Hoe sympathiek!

Dit artikel krijg je van HP/De Tijd cadeau. Word met één click op de doneerknop donateur en steun daarmee de onafhankelijke journalistiek van HP/De Tijd.

Doneren

Hoe controleer je het?

Uiteraard kan je niet zelf door alle rekeningoverzichten van een bedrijf doorbladeren, maar er zijn
wel een aantal middelen om er achter te komen hoe kredietwaardig een bedrijf is. Voor een groot
deel kun je dit zelf doen. 

Bureau

Er zijn bedrijven die zich specialiseren in het checken van de kredietwaardigheid van bedrijven,
zoals Allianz Trade. Dit is handig als je een compleet rapport wilt ontvangen van een bedrijf. Zij
verzamelen relevante gegevens over het bedrijf en personen voor jou om erachter te komen hoe
financieel gezond een bedrijf is. 

Google

Een van de middelen die je kunt gebruiken om achter de kredietwaardigheid van een bedrijf te
komen is om Google te gebruiken. Zoek de bedrijfsnaam op en voeg termen als faillissement,
rechtszaak of wanbetaling toe en kijk wat voor resultaten daaruit komen. 

Eigen netwerk

Ook je eigen netwerk kun je inzetten om inzicht te krijgen in de kredietwaardigheid van een
bedrijf. Ken je bijvoorbeeld iemand die in het verleden een keer in zee is geweest met het bedrijf?
Vraag diegene dan hoe dat is gegaan en of het is bevallen. 

Verzekering 

Een kredietverzekering kan erg handig zijn voor bedrijven. Een kredietverzekering is een
verzekering voor onbetaalde facturen. Betaalt een bedrijf niet, of gaat deze failliet? Dan wordt de
schade vergoedt met een kredietverzekering. Daarnaast zorgt een kredietverzekering voor een
betere cashflow, kan jouw bedrijf groeien zonder zich te hoeven maken over betalingen en heb je
een concurrentievoordeel. Je schat namelijk vooraf de risico´s in en bent verzekerd tegen de
schade.