Spring naar de content

Hoe maak je elke vlootschouw tot een succes?

De term ‘vlootschouw’ komt uit de Gouden Eeuw. In deze tijd wilden de admiraals heel graag weten wat de kracht en potentie van hun marine was. Oftewel: met welke mensen zij de zeeslag konden winnen en wat er nog ontbrak aan hun vloot. De Gouden Eeuw ligt ver achter ons, maar toch gebruiken we de term nog steeds. Wat wordt ermee bedoeld en hoe zet je een vlootschouw succesvol in? Je leest het in dit artikel.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:

Wat bedoelen we vandaag met een vlootschouw?

Tegenwoordig gebruiken we de term vooral in het bedrijfsleven. Een vlootschouw is een middel waarmee leidinggevenden visueel in kaart brengen in hoeverre hun medewerkers bijdragen aan het succes van de organisatie. Het is een mooi startpunt om de voortgang van iedere collega op een duidelijke en efficiënte manier te bespreken met HR of leidinggevenden.

Het doel van een vlootschouw

Een vlootschouw is niet bedoeld om te bepalen of medewerkers wel doen wat ze moeten doen, maar eerder of zij wel op de goede plek zitten. De plek waar ze het meeste  kunnen bijdragen aan een succesvolle organisatie.

Doelen van de vlootschouw:

  • Bepalen of een medewerker op de juiste plek zit
  • Bepalen of een medewerker in aanmerking komt voor promotie
  • Bepalen of iemand een extra uitdaging kan gebruiken en in welke vorm precies
  • Bepalen of een medewerker onvoldoende bijdraagt in zijn huidige rol en wat mogelijke oplossingen zijn
  • Bepalen of een medewerker in aanmerking komt voor een talentprogramma

Zo versterk je de vlootschouw met 360 graden feedback 

Een vlootschouw krijgt een steviger fundament als je van tevoren feedback ophaalt. Zo heb je de mening van nog meer mensen als input voor de vlootschouw.  


Bij 360-graden-feedback komen de evaluaties van alle kanten. Niet alleen ontvangt een medewerker feedback of een beoordeling van een leidinggevende, maar ook van bijvoorbeeld een tweede leidinggevende, twee of drie collega’s en een aantal klanten. En de medewerker zelf kan ook feedback geven aan zijn of haar leidinggevende. Zelfreflectie maakt de ‘feedbackcirkel’ vervolgens rond.

De resultaten van een vlootschouw

Veel organisaties maken al gebruik van een vlootschouw, maar zien deze vaak al heel snel in een stoffige bureaula verdwijnen. Zonde natuurlijk, want op deze manier wordt het opstellen van een vlootschouw een doel op zich. Maar een vlootschouw is juist bedoeld als middel om in kaart te brengen wie op de juiste plek zit en wie niet. Daarmee ben je er echter nog niet. Sterker nog, dan begint het pas.

Abboneer op een lidmaadschap

Hoe sympathiek!

Dit artikel krijg je van HP/De Tijd cadeau. Word met één click op de doneerknop donateur en steun daarmee de onafhankelijke journalistiek van HP/De Tijd.

Doneren

De resultaten van een vlootschouw kan je het beste bespreken in een goed gesprek met je medewerker. Als hij of zij op de juiste plek zit, is er niet direct actie nodig, al wil je deze medewerker natuurlijk wel gemotiveerd houden. Dat is iets om in de gaten te houden. Zeker nu de arbeidsmarkt heel krap is. 


Als hij of zij niet op de juiste plek zit, is het belangrijk uit te zoeken wat nodig is om deze medewerker alsnog te laten passen. En anders is er misschien een andere plek in de organisatie waar hij of zij beter tot zijn/haar recht komt.

Aan de slag met een vlootschouw

Benieuwd hoe je de sterktes en zwaktes in jouw eigen team in kaart brengt? Download gratis het interactieve formulier in onze blog over vlootschouw en ga aan de slag.