Spring naar de content
bron: pexels

De wondere wereld van online marketing

Zonder website tel je al een aantal jaren niet meer mee. Echter gaan veel bedrijven tegenwoordig nog een aantal stappen verder.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:

Een website moet vindbaar zijn en als het even kan zelfs bovenaan staan in Google op alle relevante zoekwoorden. Dat klinkt vaak als een onmogelijke opgave. Een goed online marketing bureau kan wellicht geen wonderen verrichten. Toch kan een goed inzicht in de markt en in consumentengedrag leiden tot topposities in Google waarmee men grote spelers als Bol.com, Zalando en Amazon het nakijken geeft. Hoe doet men dat?

Google paaien met een goede site

Search Engine Optimization (dikwijls afgekort tot SEO) is al jaren een begrip in de wereld van de marketing. Er zijn marketingbureaus die zich erin specialiseren; freelancers die zich in de markt mengen en er is nauwelijks nog een markt te vinden waar niet fanatiek aan SEO gedaan wordt. SEO heet ook wel zoekmachine optimalisatie en is dus het optimaliseren van een website voor zoekmachines. In Nederland gebruikt het overgrote deel van de mensen Google en daarom wordt er vooral naar deze techreus gekeken. SEO werkt in de basis als volgt:

Abboneer op een lidmaadschap

Flinke korting op een digitaal jaarabonnement

Sluit nu voordelig een abonnement af en maak kennis met de journalistieke kracht van HP/De Tijd. (Op elk moment opzegbaar.)

Word abonnee

De 3 pijlers van SEO

Het optimaliseren van een website voor zoekmachines gebeurt via techniek, content en autoriteit opbouwen. Dit eerste betekent dat een site snel moet laden en volledig veilig voor de gebruiker moet zijn. Sommige bureaus bieden zoekmachine optimalisatie en webdesign in één. Zo wordt er een site ontwikkeld die snel is én die er goed uit ziet. Snelheid is een steeds belangrijkere factor voor Google geworden sinds mensen steeds minder bereid zijn te wachten op een webpagina.

Daarnaast moet het voor een zoekmachine duidelijk zijn waar een pagina over gaat. Dit houdt concreet in dat een pagina geoptimaliseerd moet worden op een bepaald zoekwoord. Een bekend voorbeeld hiervan zijn hakkelig geschreven teksten waar ontzettend vaak een bepaalde zoekterm in voorkomt. Dit gaat tegenwoordig een stuk subtieler en ligt de nadruk meer op het bieden van waarde voor de bezoeker, maar in essentie houdt het deel van content optimalisatie vooral veel copywriting in.

Ten slotte moet een site ook nog worden gezien als een autoriteit door Google. Dat doet men door veel nuttige informatie op een webpagina te zetten, maar ook door veel andere sites naar een pagina te laten verwijzen. Dit gebeurt vaak door links in te kopen. Denk hierbij aan een plaatsje op ouderwetse startpagina’s, maar ook bijvoorbeeld op partnerpagina’s van bedrijfswebsites. Op deze manier gaat Google de informatie op een website zien als relevant en komt een website hoger in aanzien te staan bij het Google-algoritme.

De kleine ondernemer tegenover techreuzen

Het internet is groot, maar op de eerste pagina van Google is slechts plek voor zo’n 10 websites. Daarom is op veel populaire zoekwoorden de concurrentie immens. Dat betekent concreet dat de kleine ondernemer het vaak af moet leggen tegenover marketingreuzen als Amazon, Bol.com of Coolbue. Deze sites hebben een gigantische autoriteit op Google en scoren daarom vaak hoog op veel zoektermen. Voor de partijen die een niche bedienen zijn er echter zeker wel kansen op het gebied van zoekmachine marketing. Hoe kleiner een zoekwoord is, des te groter de concurrent. Dat is dan ook de reden dat veel ondernemers hun SEO inspanningen richten op langere, complexere zoekwoorden. Hier zoeken minder mensen op, maar er wordt wel vaker overgegaan op aankoop omdat de consument verder in het oriëntatieproces moet zijn om met zo’n specifieke zoekterm te komen.

De toekomst van zoekmachine marketingHet optimaliseren van een website om hoog in de zoekresultaten te komen is in essentie een site bouwen die beter is dan die van de concurrent. Wanneer een concurrent ook serieus met SEO aan de slag gaat komt een markt al snel in een opwaartse spiraal terecht van marketinginspanningen. Hierdoor is een toppositie in Google steeds lastiger geworden. Dat is dan ook de reden dat veel bedrijven hun SEO uitbesteden voor het beste resultaat. Doordat veel bedrijven dit doen neemt ook de competitie onder SEO-bedrijven verder toe. Daarbij blijft het Google algoritme slimmer en geavanceerder worden waardoor er nog minder ‘trucjes’ gaan werken en er daadwerkelijk goede content geleverd moet worden. Daarnaast is er nog de opkomst van ChatGPT die door sommigen wordt aangewezen als ‘het nieuwe Google’. Hoe dat allemaal zal moeten gaan lopen voor het vinden van een nieuw paar schoenen of een loodgieter in de buurt zal nog moeten blijken. Voorlopig is de verwachting dat zoekmachine optimalisatie voor veel bedrijven een gigantische kans of een noodzakelijk kwaad zal blijven.