Spring naar de content

Dit is waarom B2B marketing belangrijk is voor een bedrijf

In de zakelijke wereld draait het over het algemeen vaak om het sluiten van deals en het winnen van klanten.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:

Een effectieve marketingstrategie is dus van vitaal belang, voor elk bedrijf dat zijn marktaandeel wil vergroten en zichzelf serieus neemt. Bedrijven die zich richten op andere bedrijven, ofwel B2B-bedrijven, hebben een speciale marketingaanpak nodig om potentiële klanten te bereiken en hen te overtuigen om hun producten of diensten te kopen. Deze vorm van marketing noemt men B2B marketing en deze wordt ingezet voor het versterken van de merkpositionering en het aantrekken van nieuwe klanten. Hieronder vertellen we je graag meer. 

Hoe verschilt B2B marketing van B2C marketing?
B2B marketing verschilt aanzienlijk van B2C marketing omdat de doelgroepen van beide soorten marketing zeer verschillend zijn. B2C bedrijven richten zich op individuele consumenten, terwijl B2B-bedrijven zich richten op andere bedrijven en organisaties. B2B-marketing is doorgaans gericht op het bereiken van de relevantste personen binnen bedrijven, waar het product of dienst op aansluit. Zoals CEO’s, CFO’s en andere leidinggevenden. Het gaat erom deze besluitvormers te overtuigen, dat de producten of diensten van het bedrijf het allerbeste passen bij hun bedrijfsbehoeften.

Abboneer op een lidmaadschap

Flinke korting op een digitaal jaarabonnement

Sluit nu voordelig een abonnement af en maak kennis met de journalistieke kracht van HP/De Tijd. (Op elk moment opzegbaar.)

Word abonnee

Waarom is B2B marketing belangrijk?
Het doel van eigenlijk iedere marketingcampagne is om de omzet te verhogen of leads te genereren. B2B marketing helpt bedrijven doorgaans om dit doel te bereiken, door hun producten en diensten te promoten bij andere bedrijven. Het kan bedrijven helpen om nieuwe klanten te vinden en bestaande klanten te behouden. Je kunt om deze campagne op te zetten altijd een beroep doen op Happy Horizon. Zij weten precies hoe het allemaal werkt en helpen je om een succes te maken van jouw B2B marketingstrategie. 

Versterking van de merkpositionering
B2B marketing kan helpen bij het versterken van de merkpositionering van een bedrijf, door het opbouwen van een goede reputatie als een betrouwbare en deskundige bron. Door hoogwaardige content te produceren, zoals whitepapers, kunnen bedrijven hun kennis en expertise binnen hun vakgebied aantonen en potentiële klanten overtuigen.

Aantrekken van nieuwe klanten
B2B marketing kan bedrijven helpen om nieuwe klanten aan te trekken door hen te voorzien van de informatie die ze nodig hebben, om een beslissing te nemen. Door zich te richten op de behoeften van de klant én het aanbieden van oplossingen voor hun problemen, kunnen bedrijven potentiële klanten gemakkelijker over de grens trekken.

Hoe kan een bedrijf B2B marketing inzetten?
Er zijn verschillende strategieën die bedrijven kunnen gebruiken om B2B marketing in te zetten. Hier zijn enkele voorbeelden:

Contentmarketing
Bedrijven kunnen waardevolle content produceren. Dit kan bijvoorbeeld met de al door ons genoemde whitepapers en eventueel goed geschreven blogposts. Op deze manier kan de kennis en expertise binnen het vakgebied worden uitgelicht en potentiële klanten dus worden geïnformeerd op de juiste manier. 

Account-based marketing
Deze marketingstrategie richt zich op het identificeren van specifieke bedrijven en organisaties, die als ideale klanten worden beschouwd en vervolgens het ontwikkelen van gepersonaliseerde (op maat gemaakte) campagnes om hen te bereiken.

Evenementen en conferenties
B2B-bedrijven kunnen hun merk en producten promoten door deel te nemen aan evenementen en conferenties binnen hun vakgebied. Hier kunnen ze hun producten en diensten demonstreren, hun kennis delen en in contact komen met potentiële klanten.

Social media
Social media bieden B2B bedrijven de mogelijkheid om hun merk te promoten en in contact te komen met potentiële klanten. Voor dit soort uitingen is het wel handig om het juiste zakelijke platform te gebruiken, bijvoorbeeld LinkedIn. 

E-mailmarketing
E-mailmarketing kan ook zeker effectief zijn, omdat het men in staat stelt om gerichte berichten te sturen Een bedrijf kan ervoor kiezen om bijvoorbeeld gepersonaliseerde e-mails te versturen met aanbiedingen en informatie, welke passend is voor de ontvanger.