Spring naar de content

De wolf

De wolf die je op de cover recht in de ogen kijkt staat symbool voor de toenemende kloof tussen de stad en het platteland, tussen overheid en burger, schrijft hoofdredacteur Tom Kellerhuis.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Tom Kellerhuis

Het zal u vast niet zijn ontgaan: de vernieuwde vormgeving van HP/De Tijd, ingezet vanaf het meinummer. Na enkele roerige (corona)jaren richten we ons weer volledig op de toekomst. In het afgelopen jaar is ook het proces van verzelfstandiging van HP/De Tijd nagenoeg voltooid. Graag laat ik daarbij niet onvermeld dat we onafhankelijk en geheel op eigen kracht, zonder enige vorm van subsidie, blijven doen waar we goed in zijn, zoals het een aloud opinieblad betaamt: kwaliteitsjournalistiek leveren die onderzoekt en achterhaalt, en het vluchtige nieuws duiden dat steeds sneller op ons afkomt. Met meer afstand, duiding en verdieping dan de dagelijkse nieuwsbulletins en journaals, talkshows en dagbladen. 

Ook met meer lengte. Wat vroeger nog gewoon ‘goede stukken’ waren, heten tegenwoordig longreads, zoals voormalig hoofdredacteur Daan Dijksman eens treffend in ditzelfde redactioneel opmerkte. Die lengte is nodig om duiding aan het nieuws te geven, waarna de lezer zijn of haar mening kan vormen. Oordeel zelf op basis van de feiten, is hier het adagium. Het is een wijdverbreide misvatting dat je in een opinieblad vooral opinies treft; die laten we graag aan de columnisten. 

Paywall

Wilt u dit artikel lezen? Word abonnee, vanaf slechts 5 euro per maand.

Lees onbeperkt premium artikelen met een digitaal abonnement.

Kies een lidmaatschap

Onderwerpen