Spring naar de content

Hoe fout zijn de nieuwe vrienden van de Prins van Oranje?

Omdat één en ander niet zo soepel verloopt rondom de nieuwe villa in Machangulo van kroonprins Willem-Alexander heeft zijn moeder de hulp ingeschakeld van de vrolijke jongens van het PR-bureau Hill & Knowlton. Het bedrijf heeft enkele opmerkelijke wapenfeiten op haar naam staan. Kijkt u even mee?

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Bas Paternotte

– Op 4 januari 1954 verschijnt in 400 Amerikaanse kranten een advertentie van de gezamenlijke tabaksbedrijven waarin wordt betoogd dat roken en longkanker geen enkel verband met elkaar hebben. De eigenlijke auteur? Hill & Knowlton.

(Lees verder onder deze passage uit de advertentie.)

– Om het Amerikaanse volk warm te maken voor een inval in Irak, na de invasie van Koeweit door Saddam Hoessein, komen Hill & Knowlton op de proppen met zuster Nayirah. Het 15-jarige meisje zou hebben gezien hoe Irakese soldaten Koeweitse baby’s uit de couveuse trokken en op de grond smeten. Enkele jaren later bleek het verhaal volledig verzonnen te zijn. En Nayirah bleek de dochter te zijn van de Koeweitse ambassadeur in… Washington.

– Vorig jaar werd het bedrijf ingehuurd door het London City Airport om de uitbreiding van de luchthaven netjes door de media te loodsen. Succesvol wisten zij informatie over geluidsoverlast stil te houden.

En dan hebben we het nog niet eens gehad over het aanpassen van de Wikipedia-pagina van de voormalig dictator van de Malediven (iets wat de Oranjes ook zélf kunnen), het opblazen van het gat in de ozonlaag en een mislukt project met de Scientology Kerk.

Dat belooft nog wat te worden. De eerste PR-fout is echter al gemaakt. De Oranjes hadden natuurlijk nooit de naam van hun nieuwe spindoctor bekend moeten maken.