Spring naar de content
bron: Instagram

Klimaclowns vliegen zich suf maar klootjesvolk moet met de trein

Dat was feest bij het anders zo ingetogen en sombere GroenLinks; qua levensvreugde een combinatie van de Sozialistische Einheitspartei Deutschland, Nida (het Rotterdamse zusje van Hamas) en een SGP-studiedag voor mannen in Staphorst.

De kurken van de flessen bietensap, wortelsap en de speciale fles Jip en Janneke bubbelsap voor Grote Roerganger Klaver moeten geknald hebben want wat een schitterende en vooral revolutionaire bijdrage heeft GroenLinks geleverd aan het het nieuwe, maakbare, inclusieve en supergroene Europa: de terugkeer van de nachttrein naar München en Wenen.

Het leek potverdorie wel of GroenLinks het wiel én het buskruit had uitgevonden.

Daar moest ik op reaguren, terwijl ik me had voorgenomen om een dag twitterloos met de honden op het strand door te brengen. Quality time met mijn meissies, temeer omdat papa met zijn partner in crime Ivo Teulings maanden op reis was voor de bestseller Costa del Coke (het manuscript is deze week naar de uitgever gestuurd).

Ik ging googlen en betrapte GroenLinks meteen op een leugen: het plan van die nachttrein komt helemaal niet uit de koker van Klavers klimaclowns maar van de Oostenrijkse Spoorwegen. De ÖBB heeft al een paar jaar de zogeheten Nightjet naar Florence, Rome, Bologne, Berlijn, Keulen en Hamburg. Begin volgend jaar komt er een nachttrein van Wenen naar Brussel en Amsterdam volgt dan inshallah eind 2020.

Abboneer op een lidmaadschap

Flinke korting op een digitaal jaarabonnement

Sluit nu voordelig een abonnement af en maak kennis met de journalistieke kracht van HP/De Tijd. (Op elk moment opzegbaar.)

Kies een abonnement

Nou weet ik niet of u wel eens ‘s avonds laat een trein heeft genomen op een van de stations in Brussel, maar ik kan u verzekeren dat dat geen pretje is. De totale anarchie die daar heerst, valt zelfs niet met mijn ganzenveder te beschrijven maar qua sfeer moet u denken aan een combinatie van de films Quest For Fire, Blade Runner en Un prophète.

Dankzij de Willkommenskultur van Frau Merkel zal het reizen per trein vermoedelijk niet veiliger zijn geworden.

Alleen al het heelhuids bereiken van een willekeurige perron in Brussel-Noord, Brussel-Centraal en Brussel-Zuid is een mirakel zodra het donker wordt, en dan moet u nog verder met de nachttrein.

Nachtelijk treinen door Duitsland en Frankrijk is geen feest. Ik weet niet of de bendes Oost-Europeanen nog gas spuiten in de slaapcoupés en vervolgens de comateuze reizigers ‘stofzuigen’, maar dankzij de Willkommenskultur van Frau Merkel zal het reizen per trein vermoedelijk niet veiliger zijn geworden.

De klimaclowns van GroenLinks brullen nu dus triomfantelijk dat ze eigenhandig de nachttrein van Wenen naar Amsterdam gaan laten rijden. Bon, die doet er veertien uur over.

Ik ben wat verder gaan koekelen en op basis van even lange trajecten vermoed ik dat een retourtje met de Nightjet richting 350 euro gaat.

Met het vliegtuig kost een retour rond de 100 euro en die vlucht duurt maar 1 uur en 50 minuten. Bovendien is de kans dat u in het vliegtuig beroofd wordt, vrij klein.

Wie wil er in godsnaam naar Wenen? Ik denk dan toch
vooral aan lgbtqiapk-setjes (vooral de g’s).

Toen dacht ik: maar wie wil er in godsnaam naar Wenen? Ik denk dan toch vooral aan lgbtqiapk-setjes (vooral de g’s), aan gepensioneerde leraren Duits en aan dat handjevol beschaafde, hoogopgeleide GroenLinks-leden voor wie Haydn, Mozart, Schubert, Brahms, Strauss en Beethoven geen koloniale racisten zijn.

Het roomblanke GroenLinks oriënteert zich electoraal vooral op mohammedanen maar die zie ik met alle respect niet zo snel de nachttrein pakken naar de Weense Staatsopera of om een taartje te gaan eten in hotel Sacher. Die gaan liever met een stinkend busje op vakantie naar Marokko en Turkije en gelijk hebben ze. Wenen is reteduur en niet meer interessant sinds 1940, tenzij u het reuzenrad in amusementspark Prater een van de zeven wereldwonderen vindt.

De vraag is of de GroenLinksers de peperdure trein pakken en niet het snelle vliegtuig (als ze überhaupt al naar Wenen gaan want doorgaans zijn Laos, Vietnam en Birma hun favoriete bestemmingen).

Laten we even kijken naar wat de Grote Roerganger onlangs deed: het vliegtuig pakken naar Barcelona!

Dat kan toch met de trein, kameraad Klaver! Dan ben je wel tussen de 11 en 14 uur kwijt, en moet je het viervoudige van een vliegticket betalen, maar je moet toch eens het goede voorbeeld gaan geven, in je hoedanigheid van iconische klimaclown.

En kijk eens naar de koolstofvoetafdruk van die andere klimaclown, Rob Jetten.

En wat dacht u van Klimapaus Frenske? Die reisde naar alle uithoeken van Europa met het vliegtuig voor zijn mislukte verkiezingscampagne. Zelfs piepkleine afstanden deed hij per vliegmasjien.

Probeer maar eens een foto te vinden van Frenske in de trein tijdens zijn Tour de Frans.

En wat dacht u van Warmtepomp Edje, die andere zelfverklaarde klimaatgoeroe?

Geen van deze volgevreten apparatsjiks neemt ooit de trein naar hun vakantiebestemming, daar kun je donder op zeggen. Maar het klootjesvolk moet met de trein, of het nou naar Salou, Torremolinos of Albufeira is.

Ik was altijd een fervente treinreiziger en heb heel Europa doorkruist in mijn jonge jaren, van Helsinki via Belgrado naar Athene en via Brindisi door Lissabon. Nu beperk ik mij tot de Algarve-boemel en de snelle trein van Faro naar Lissabon (nog geen drie uur, amper 20 euro voor een enkel). Dat is genieten hoor! In de rijdende bar kan je lekker zitten zuipen en naar de kurkeiken buiten staren, en als je een drol moet kakken, is er een brandschone wc waar je bij wijze van spreken je pastel de nata of je doughnut van de bril kan oppeuzelen. De conducteur straalt waardigheid en macht uit. Hij is streng maar rechtvaardig. Zo moet Nederland in de jaren vijftig zijn geweest. Nog even, en ik ga zachtjes wenen.

Het zal me niks verbazen dat de klimaclowns binnenkort gaan eisen dat paupers zoals ik (proest) in het vervolg de trein moeten nemen naar mijn prachtige Algarve. Ik heb dat onlangs al eens uitgerekend, wat ik moet ophoesten voor een reisje op en neer naar het perfide Mokum. Welnu: ik ben dan twee nachten en bijna drie dagen onderweg, en een retour kost mij 600 euro. Gelukkig woon ik in de Algarve en hoef ik dus nooit op vakantie. Vandaag is het weer schitterend zomerweer, met temperaturen die richting de 30 graden gaan. Maar wat heb ik het te doen met die grote gezinnen die volgend jaar juli drie dagen in de trein naar de hel van Albufeira reizen. Maar goed, hadden jullie maar niet op Frenske, GroenLinks en D66 moeten stemmen. Boontje komt om zijn loontje.