Spring naar de content

Wie is er nou onredelijk?

Net als bijna iedere zwangere liep ook ik een paar maanden geleden gebrainwashed door het Babypark. Veertienhonderd euro lichter en een illusie rijker, verliet ik na een paar uur de winkel: ‘Zo, die spullen zijn in ieder geval geregeld.’ Dacht ik.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Karen Geurtsen

Zwangeren kunnen weleens onredelijk zijn, heb ik begrepen. Onder invloed van hormonen en de druk van het aanstaande moederschap schieten zij net iets makkelijker uit hun slof en zitten net iets eerder te janken (om niks) dan wanneer in hun normale doen.
Laatst nog gehoord: een hoogzwangere die haar kerel met koffer en al op straat zette omdat hij iets later thuis was dan afgesproken. De volgende dag zag ze wel in dat het misschien een beetje overdreven was om gelijk zijn tas aan de voordeur hangen.

Ken je klanten
Juíst om die reden zou je echter verwachten dat winkels die met deze doelgroep te maken hebben hun zaakjes goed regelen. Zulke klanten ga je niet onnodig tergen. Vooral wanneer het om levertijden gaat, ben je secuur. Immers: je weet wel ongeveer wanneer de producten écht nodig zijn. Toch?

Nee, dus. Bij Babypark weten ze je met emo-marketing heel goed tot allerlei aanschaffen te bewegen, maar als het op de afronding aankomt, dan is de babysfeer opeens ver te zoeken.
Dan leveren ze per post een wipstoel met vlekken erin (ik verdenk het winkelpersoneel er altijd van dat ze tegen elkaar zeggen: ‘oh, doe die met die vlek maar per post. Mensen vinden het toch te veel moeite om dat terug te sturen’.) Of bellen je doodleuk op om te zeggen dat je reiswieg en kinderwagen tóch niet begin juli geleverd kan worden, zoals gepland, maar dat het een paar weken later wordt. Geen fijne boodschap voor zenuwachtige first time-parents, die alles tot in de puntjes geregeld willen hebben.

Klant: “Maar eind juli, mevrouw, dat is wat laat want de baby is 12 augustus uitgerekend en ze willen nog weleens wat eerder komen.”
Babypark, zuchtend: “Tja, ik kan er ook niks aan doen, mevrouw. Joolz kan dan pas leveren. En maakt u zich niet zo druk. 12 augustus, dan is er nog alle tijd.”

Vervolgens bellen ze half juli weer dat het niet eind juli wordt, maar half augustus.

Klant: “Maar half augustus? Dan is de baby er waarschijnlijk al…”
Babypark: “Ja, mevrouw, dat is vervelend, maar ik kan er ook niks aan doen.”
Klant: “En waar stelt u voor dat de baby in slaapt dan, de eerste weken?”
Babypark, zuchtend: “Ik weet het ook niet, mevrouw. De leverancier levert niet eerder.”
Klant: “Hebben jullie geen showroommodellen dan?”
Babypark, nog harder zuchtend: “Die zijn allemaal al uitgegeven.”
Klant: “En nu?”
Babypark: “Ik weet het ook niet, mevrouw.”
Klant, geagiteerd: “Maar waarom belt u dan? U moet dit toch oplossen! Ik betaal duizend euro voor een kinderwagen onder voorwaarde dat deze begin juli geleverd wordt. En nu heb ik niks als die baby straks komt.”
Babypark, na een lange stilte en nog harder zuchtend: “Ik bel wel even naar een andere winkel. Misschien hebben ze een leenframe.”

Dan mag u zeggen: wie is er nou onredelijk?

————————

Volg HP/De Tijd ook op Twitter!