Spring naar de content

De kracht van herhaling: RamBam komt met scoop uit oude doos

Hitlijstmanipulatie. Zo oud als de hitlijsten zelf, maar met de fors teruggelopen singleverkopen en tegenwoordige downloadmogelijkheden gemakkelijker dan ooit tevoren. HP/De Tijd duikt in de wereld van de hitlijsten. Hoe Gerard Joling zijn nummer 1-hit kocht.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Edwin van Sas

Bovenstaande tekst is de opening van het artikel van Jochem Geerdink in de HP/De Tijd van 18 september 2009, dat verhaalt van benodigde aantallen verkochte singles (honderden) voor een top 100-notering, en van jonge ventjes die een auto en wat geld meekrijgen om stad en land af te reizen om singeltjes van Gerard Joling op te kopen. Geers reactie destijds: “Elke platenmaatschappij heeft runners.”

Het gaat hier dus niet over de Top 40 van 538 of de lafhartige ouwe zak genaamd Mega Top 50 van 3FM, maar over de Single Top 100. Het lijstje waar het zelfs Dries Roelvink lukte om op nummer 1 te komen. De vleesgeworden B-artiest in gele zwembroek die net zo goed zingt als hij kon voetballen, behaalde in 2010 de nummer 1-positie met de prachtplaat Alleen door jou.

“Na ruim 25 jaar is het me dan toch gelukt om een nummer 1-hit te scoren,” aldus de blonde zanger die het ‘de kroon op zijn werk’ noemde. “Jammer dat mijn ouders dit niet hebben mogen meemaken.”

Het nummer, dat uitkwam in 2010, zou de Top-40 van kwaliteitszender 538 niet bereiken.

Hoe dan ook, gisteravond ‘ontmaskerde’ het VARA-programma RamBam de hitlijstenmanipulatie van de Single Top 100 door te laten zien dat je een notering kunt kopen. De schok die door muziekminnend Nederland ging was van Loppersumse proporties. Hoewel: de incrowd uit de muziekwereld moest toch wel bekennen allang op de hoogte te zijn geweest.

En wij dus ook, bij HP. GeenStijl hielp de onvermijdelijke Roelvink al in 2007 aan een top-10 notering, en deed dat in 2010 nog eens dunnetjes over met het gelegenheidsgroepjeP3, ter ere van zijn eigen tv-zender PowNed.

Maar wij zijn niet zuur en misgunnen RamBam natuurlijk niet het succes. Een goed gepositioneerd bericht op Nu.nl is toch een beetje de top 100-notering van de journalistiek.

En belangrijker: dankzij RamBam is GfK, die de Single Top 100 maakt voor de NVPI, de koepelorganisatie van de platenindustrie, in gesprek over de toekomst van de lijst. Radio 538 heeft zelfs besloten na alle ophef de downloads helemaal niet meer mee te nemen bij de samenstelling.

Wat dat betreft snapt RamBam als geen ander dat de radiowetten voor het maken van een hit ook op tv opgaan: de kracht zit hem vaak in de herhaling.