Joden geschokt over marketing rond Anne Frank-toneelstuk

Anne Frank, het gewone meisje dat door de Tweede Wereldoorlog ongewoon bekend werd, blijft de gemoederen bezighouden. Werd ze dit jaar nog als een uit een doktersroman weggelopen wulpse blondine neergezet in Zuid-Korea, en bracht ze de Japanse premier Abe in verlegenheid (en naar het Anne Frank Huis) nadat honderden exemplaren van haar dagboek in Tokio werden vernield, nu is ze onderdeel van een rel in eigen land.

Inzet is het toneelstuk ANNE van schrijversechtpaar Leon de Winter en Jessica Durlacher. Zij pogen het verhaal op een ‘toaal nieuwe manier’ te vertellen. Dat houdt ook in dat bezoekers flink in de watten worden gelegd. Zo kunnen ze onder meer een arrangement krijgen waarbij ze per boot van het Centraal Station naar het hagelnieuwe theater in de Houthavens worden gebracht. En dat is niet alles, zien we op de site:

arrangement toneelstuk anne frank

De bijzondere bite in de pauze (we zullen niet speculeren op wat dit zou kunnen zijn), de flessen champagne en bediening door een gastvrouw, is bij velen in het verkeerde keelgat geschoten. In Nieuwsuur deed onder meer Ronald Leopold, directeur van de Anne Frank Stichting, zijn beklag. Volgens Leopold past de presentatie niet bij het verhaal van Anne Frank.

Verder komt Eva Schloss, stiefzus van Anne Frank aan het woord: “Het is een beetje like Disney […] dat lijkt mij heel onmogelijk eigenlijk”. Ted Musaph, oud-voorzitter van het Joods Historisch Museum, windt er helemaal geen doekjes om: “Je kunt een heerlijk gangenmenu krijgen, met zorg klaargemaakt. Dat hadden wij in Bergen-Belsen nooit, een gangenmenu, en er was ook überhaupt niks te vreten.”

De makers benadrukken dat zij een integer stuk maken, en proberen een breed en jong publiek te bereiken. De première van ANNE is op 8 mei, er zijn nog ruimschoots kaarten en arrangementen beschikbaar.

Meer leuke content? Like ons op Facebook