Spring naar de content

Onderzoek: gebruik digitale media zorgt voor verlies van sociale vaardigheden

De jeugd van tegenwoordig groeit op met digitale media. Televisie was er vroeger dan wel, maar iPads, smartphones en computers zijn van nu én helemaal ingeburgerd. Natuurlijk juichen we nieuwe ontwikkelingen toe, maar uit onderzoek blijkt dat het vermogen om emoties te herkennen in gezichten vermoedelijk slechter wordt wanneer kinderen digitale media gebruiken.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Jesse Voorn

De ene zweert bij digitale media, de andere ziet wel gevaar in het constant gebogen zitten achter een iPad of smartphone. Er zijn er heuse iPad scholen, als worden die niet overal even warm onthaald. Kinderen spelen zelfs minder buiten, omdat ze aan hun digitale media gekluisterd zitten. Ook televisie en computer vallen daaronder. En niet alleen dat. Een nieuwe studie wijst uit dat het toenemende gebruik van digitale media er bij kinderen toe leidt dat hun sociale vaardigheden een flinke deuk oplopen.

ipad

Onderzoekers van de University of California in Los Angeles kwamen erachter dat kinderen die meer dan vijf dagen geen smartphones, computers en televisies gebruikten er beter in slagen om gezichtsuitdrukkingen te herkennen. “Veel mensen kijken alleen naar de voordelen van het gebruik van digitale media bij educatie,” zegt onderzoekster Patricia Greenfield. “Een verminderde gevoeligheid voor subtiele sociale hints en het verlies van het vermogen om de emoties van andere mensen te begrijpen zijn dan enkele grote nadelen.” Doordat de digitale media zoveel tijd kosten, kunnen de kinderen die tijd niet meer gebruiken voor persoonlijke contacten.

De onderzoekers bestudeerden in totaal zo’n 100 kinderen van ongeveer twaalf jaar oud. Een groep van 51 kinderen ging vijf dagen op kamp. Daar waren elektronische apparaten niet toegestaan. Een andere groep was gewoon op school. Ze lieten de kinderen de emoties beschrijven die ze zagen bij mensen in video’s en op foto’s. De deelnemers konden steeds kiezen tussen blij, boos, verdrietig of bang. De jongeren die op kamp waren geweest, konden veel beter emoties lezen en herkennen dan de groep die wel digitale media mocht gebruiken. “Je kunt aanwijzingen voor nonverbale emoties niet leren van een scherm op de manier waarop je dat bij face-to-face communicatie leert,” aldus de onderzoekers. “Als je niet face-to-face communiceert, kun je belangrijke sociale vaardigheden kwijtraken.”