Dit is wat u moet weten over de 38ste Dakar Rally

Met een kleine proloog gaat vandaag de 38ste editie van de Dakar Rally van start in het Argentijnse Buenos Aires. De langeafstandsrace voert de rijders dit jaar door twee landen en over het merendeel van de honderden deelnemers iss een boek te schrijven.

De Dakar Rally, die jarenlang traditioneel tussen Parijs en de Senegalese hoofdstad Dakar liep, kent een roerige historie en een apart ontstaan. Nadat de Franse motorcoureur Thierry Sabine in 1977 tijdens de woestijnrally tussen Abidjan en Nice de weg kwijtraakt, bedenkt hij het concept voor een race die het meeste van de deelnemers vraagt. Een race die van het een op het andere moment kan veranderen. De Dakar, zoals de race in de volksmond gaat heten, is geboren.

Op tweede kerstdag 1978 staan 170 deelnemers aan de start van Sabines geesteskind – de Dakar Rally. In de jaren die volgen wordt de Dakar de meest prestigieuze langeafstandsrace ter wereld en wordt er geracet in vier categorieën: auto’s, trucks, motoren en quads. De Dakar is zelfs zo belangrijk dat er in 2008 zo’n terreurdreiging rond de race hangt dat de dertigste editie geschrapt wordt en daarna zelfs verplaatst naar Zuid-Amerika.

El Niño: spelbreker voor Peru en Chili
In de editie van 2016 rijden de coureurs door Argentinië en Bolivia. De race zou volgens de planning ook door Chili en Peru trekken, maar uit angst voor het meteorologische fenomeen El Niño besloot de organisatie geen risico’s te nemen. Door de warme oceaanlucht is het weer in vooral Peru zo onvoorspelbaar – met vaak grote overstromingen tot gevolg – dat het te gevaarlijk is om een groot evenement als de Dakar te organiseren. De 556 coureurs moeten zich dit jaar dus beperken tot Argentinië en Bolivia met op 16 januari de finish in Rosario, de geboortestad van Lionel Messi.

Qatarese multi-atleet als kanshebber
Een van de grootste kanshebbers bij de auto’s is Nasser Al-Attiyah uit Qatar. De tweevoudig winnaar van de race (2011 en 2014) is een bekend rallyrijder, maar heeft ook andere kwaliteiten. Zo won Al-Attiyah op de Olympische Spelen van 2012 in Londen een bronzen plak bij het kleiduivenschieten. Niet gek voor een meervoudig rallykampioen. Toch is Al-Attiyah niet de meest opvallende coureur in de wedstrijd. Met zijn 18 jaar en drie maanden is de Amerikaan Sheldon Creed veruit de jongste deelnemer van dit jaar. Hij is daarmee een broekie vergeleken met de 74-jarige Yoshimasa Sugawara, die zijn 33ste Dakar rijdt. De Japanse vrachtwagenrijder heeft in al die deelnames de race nooit gewonnen, maar werd wel viermaal tweede.

Nederlandse Armada
Hans Vogels is als we de organisatie moeten geloven ‘de hoop van de Nederlandse Armada’ in de Dakar van 2016. Als de motorcoureur uit het Brabantse Sint-Oedenrode de lijn van een 22ste plaats twee jaar geleden en de elfde plaats van het afgelopen jaar doorzet, zit er een mooi resultaat bij de eindrangschikking in.

De Nederlandse equipe is na de Fransen hofleverancier van het deelnemersveld en heeft in trucker Gerard de Rooy (2012) een oud-winnaar in de gelederen. Maar de Dakar is vooraf amper te voorspellen en ook de coureurs doen niet aan langetermijnplanning. “Ik neem iedere dag zoals hij komt, en dan zien we wel verder. De ene dag kun je nog zo goed rijden, maar de andere dag kan je zo door een val uit de race verdwijnen,” aldus Vogels op de website van de wedstrijdorganisatie.

De Dakar Rally van 2016 is daarmee precies zo onvoorspelbaar en uitdagend geworden als initiator Thierry Sabine had gehoopt bij de start in 1978.

De Dakar Rally begint op 2 januari in Buenos Aires en finisht op 16 januari in Rosario. Iedere dag brengt RTL7 het laatste nieuws uit de race.