Spring naar de content

En zo apaiseert HelloFresh de kritische blogger alsnog

Heeft hij, zoals hij zelf twittert, inderdaad geen tijd om alle vragen te beantwoorden? Heeft HelloFresh hem een spreekverbod opgelegd – in ruil voor een maand lang elke week een gratis foodbox met ingrediënten die gegarandeerd wél vers zijn? Of is hij zo geschrokken van de stortvloed aan publiciteit dat hij zich nu liever onder een steen verstopt?

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Jan Smit

Feit is dat Sidney Vollmer, de blogger wiens kritische post over HelloFresh (‘Fuck you HelloFresh, foodjehova’s’) van twee weken geleden meer dan 330 duizend keer werd bekeken, niets wil vertellen over zijn bezoek aan deze online thuisbezorger van dozen ‘vol met ingrediënten en gezonde recepten’ afgelopen week.

Dat is vreemd. Laaiend was Vollmer op het bedrijf omdat ze hem via de mail en telefoon bleven bestoken nadat hij er in september met veel moeite in was geslaagd zijn lidmaatschap te beëindigen. Terwijl het concept – een combi van gemak, vers, verrassend, flexibel en ook nog eens duurzaam – ook hem aanvankelijk zo had toegelachen.

Maar de foodbox kwam niet altijd gelegen. Daarnaast ontdekte Vollmer, die zichzelf afficheert als schrijver en zijn geld verdient als copywriter, een paar keer schimmel op de producten en viel hem op hoe vaak de dozen goedkope ingrediënten bevatten als kool en eieren. Hij zegde zijn lidmaatschap op. Vervolgens bleef HelloFresh hem telefonisch en via de mail benaderen. Zelfs een spamfilter en registratie bij het bel-me-niet-register boden geen soelaas.

Gefrustreerd stuurde Vollmer het bedrijf in september een pittige tweet (@HelloFreshNL Vieze recepten: soit. Beschimmelde ingrediënten: Meh. Maar jullie BLIJVEN spammen. Stop, voedseljehovas. In godsnaam). Nadat onder anderen programmamaker Teun van de Keuken de boodschap retweette, leek Vollmer van de mails en telefoontjes verlost. Maar drie maanden later werd hij opnieuw gebeld. Voor de tekstschrijver was de maat toen vol. Hij schreef het rake, met humor doorspekte blogbericht.

Uiteindelijk reageerde het bedrijf. HelloFresh, net als Zalando eigendom van Rocket Internet, goed voor ruim 400.000 klanten in zeven landen en kandidaat voor een beursintroductie, dankte Vollmer voor het delen van zijn ervaringen (“Voor ons is het een duidelijk signaal dat er bij ons iets niet goed gaat. We zijn weer op scherp gezet.”) en nodigde hem uit voor een kop koffie in Amsterdam (“Bellen durven we niet meer”).

Vollmer nam de uitnodiging aan. Hij zou zich niet laten inpalmen, mailde de blogger. “Ik hoop van ganser harte dat ze dit niet als PR fuckup zien en dat ze denken een provocerende schrijver te kunnen aaien en weer doorstappen. Maar dat ze dit aangrijpen om substantiële, operationele veranderingen door te voeren.” Vol vuur: “Maar als ze gratis voedselpakketten voor vluchtelingen uitdelen, de Nederlandse voedselbanken efficiënter krijgen, de hoeveelheid weggegooid eten weten terug te dringen en in steen zullen beitelen dat ze niet over de rug van consumenten winst zullen proberen te halen, dan wil ik ze best helpen.”

Inmiddels heeft het gesprek plaatsgehad. Vollmer, de geëngageerde blogger die de vorige week nog benadrukte dat zijn vernietigende blog over HelloFresh een hoger doel diende dan een vilein stukje en veel publiciteit, doet er ineens het zwijgen toe. ‘Heb ik eigenlijk niet zo’n zin in. Negatieve energie. Wil me graag op iets anders richten :-)’, twittert hij na vragen voor een follow-up. De vraag wat Vollmer daarmee precies bedoelt – hoezo: negatieve energie? – blijft onbeantwoord, evenals e-mails. Telefonisch is hij evenmin bereikbaar.

Ook HelloFresh is weinig spraakzaam. “We hebben het uitgebreid gehad over zijn klachten. En over zijn eigen ervaringen met ons”, vertelt een woordvoerster. Onder meer naar aanleiding van de kritische blog neemt de maaltijdbezorger zijn after-salesproces nog eens goed onder de loep.

Wat er met Vollmer zelf is afgesproken, wil de zegsvrouw niet kwijt.