Hoe de Hema-scoop ons als een gebraden duif in de mond vloog

Een handige plek om onderling informatie uit te wisselen. Met die intentie lanceerden de franchisenemers van de Hema deze zomer vol trots hun eigen webportal. Maar een ding zagen ze over het hoofd: (goede) beveiliging. Het internetplatform bleek zo lek als een mandje.

Hema
Beeld: ANP

Werd het geen tijd voor een verhaal over de Hema? De oer-Hollandse warenhuisketen, onderdeel van ons cultureel erfgoed, leek een paar jaar geleden eenzelfde lot beschoren als V&D, Macintosh en Free Record Shop.

Maar door nieuw management, een ingrijpende facelift en goed anticiperen op maatschappelijke ontwikkelingen (producten voor de Ramadan en het Suikerfeest, genderneutrale kinderkleding) was het detailhandelsbedrijf inmiddels weer hard op weg hip and happening te worden.

Dat vonden ze bij Lion Capital kennelijk ook. Het Britse private-equityhuis, sinds 2007 eigenaar van de Hema, heeft zakenbank Credit Suisse opdracht gegeven op zoek te gaan naar een koper.

Hema
Het exterieur tijdens de opening van de Hema-pilotstore in Tilburg. ANP/Bart Maat

Op stap met Tjeerd

Een dag op stap met de Tjeerd Jegen, de nieuwe CEO en architect van de Hema-metamorfose, leek een leuke insteek. We deponeerden ons verzoek bij Arnold Drijver, hoofd communicatie bij de Hema. Een middagje sightseeing met Jegen in de volledige vernieuwde Hema-vestiging in Tilburg bood hij ons aan.

Een goede gelegenheid om in een ongedwongen setting kennis te maken met deze retailveteraan, die zijn carrière begon bij Ahold en voor zijn overstap een topfunctie vervulde bij de Australische supermarktreus Woolworth (‘Woolies’ in de volksmond).

Werd het geen tijd voor een verhaal over de Hema?

Tijdens de voorbereiding lazen we onder meer over een conflict met de franchisenemers over leverancierskortingen, vergoedingen die leveranciers winkeliers betalen om hun producten op het schap te krijgen. Lion Capital had besloten die kortingen niet meer door te sluizen naar de franchisenemers. Tot grote woede van deze zelfstandige ondernemers. Maar, zo bleek, dat ‘akkefietje’ behoorde inmiddels tot het verleden. Eind 2015 was er een akkoord bereikt.

Franchisenemers

Hoe was de relatie met de franchisenemers inmiddels? Waren ze tevreden met de nieuwe koers? Met de verkoopplannen? Hadden die ondernemers zich verenigd? Dat hadden ze, in de Vereniging Aangesloten Bedrijven-Hema (VAB). Een club met zo’n 120 leden die gezamenlijk ruim 250 winkels runnen. Goed voor ongeveer 40 procent van de omzet van de winkelketen.

Zonder website – waarom zouden ze ook; daarvoor hadden ze de Hema, de franchisegever. Maar wel met een webportaal, een internetplatform dat alleen toegankelijk was voor de leden.

Rechtsboven stond een zoekvenster. We tikten ‘Hema’ in. Sapperdeflap: stuitten we daar zonder gebruikersnaam of wachtwoord zomaar op hoogst vertrouwelijke informatie!

Hema
Beeld: VAB-portaal/Beeldbewerking HP/De Tijd

Beveiligingsblunder

Gebruikersnaam, wachtwoord, inloggen, menu: meer smaken bood de homepage van deze portal niet. Of nee, rechtsboven stond nog een zoekvenster. We tikten ‘Hema’ in – niet geschoten is… Sapperdeflap: pleitaantekeningen van rechtszaken, notulen van bestuursvergaderingen, contracten! Stuitten we daar zonder gebruikersnaam en/of wachtwoord zomaar op hoogst vertrouwelijke informatie.

Wat we ook intikten – VAB, verslag, a, b: we toverden steeds meer documenten tevoorschijn. De omzetten per filiaal, powerpointpresentaties voor nieuwe winkelconcepten, managementrapportages. Wat een beveiligingsblunder! Hier zou de concurrentie haar vingers bij aflikken.

Zo kwamen we het portaal binnen. De tekst gaat hieronder verder. 

En zij niet alleen. Het journaille ook. Temeer omdat uit de verschillende documenten onder meer bleek dat de franchisenemers nog steeds in de clinch liggen met de warenhuisketen. Onder meer over de leverancierskortingen. December 2015 was er een akkoord, over de interpretatie stonden de partijen nog geen maand later alweer lijnrecht tegenover elkaar. Maar ook over de verlenging van franchisecontracten en wat al niet meer.

Met stomheid geslagen

Arbitrage biedt geen soelaas meer. Dit keer moet de rechter eraan te pas komen. De Hema en zijn franchisenemers liggen op ramkoers. Ook op het persoonlijke vlak. De bestuurders van de warenhuisketen en de franchisersvereniging kunnen elkaars bloed wel drinken.

Het hele verhaal leest u hier. Maandag stond er op deze site alvast een amuse.

Arme Tjeerd Jegen, Met zulke franchisenemers heb je geen concurrenten meer nodig.

Diezelfde maandag hebben we ook de Hema en de VAB van het lek op de hoogte gesteld. Die waren – voorzichtig uitgedrukt – met stomheid geslagen. Binnen 5 minuten was het lek gedicht .

Arme Hema, arme Tjeerd Jegen. Met zulke franchisenemers heb je als warenhuisketen geen concurrenten meer nodig.

Meer scherpe achtergronden? Like ons op Facebook