De kerstconsument moet oppassen tijdens online kerstinkopen

Online nepadvertenties zijn de nieuwe heilige graal voor internetcriminelen

Internetcriminelen blijven nieuwe manieren vinden om ons te misleiden. De nieuwe heilige graal van de cybercrime is de inzet van nepadvertenties. Terwijl u nietsvermoedend op zo’n advertentie klikt van uw favoriete webwinkel zou u zomaar slachtoffer kunnen worden van phishing, en die kans wordt steeds groter. Uit onderzoek van Stichting Internet Domeinregistratie blijkt namelijk dat het aantal nepadvertenties bijna is verviervoudigd.

Met de kerstdagen in het vooruitzicht maakt menig Nederlander dankbaar gebruik van de online webshops. De drie weken voor kerst zijn gouden tijden — vorig jaar kochten we voor ruim 925 miljoen euro aan kerstcadeaus via webshops — voor deze sector. Een advertentie springt in deze tijden snel in het oog. Daarmee is de kans aanzienlijk groot dat u zonder dat u het door heeft op een nepadvertentie klikt.

Kerst
Beeld: Pexels/Photo Mix

Deze vorm van misleiding is in het afgelopen jaar met 363 procent toegenomen. In de veronderstelling dat u op de oorspronkelijke website terecht bent gekomen doet u gemakkelijk een bestelling, maar daarbij is het nog maar de vraag of het product ooit geleverd wordt.

Dit is een veel gemaakte fout volgens Marnie van Duijnhoven van Stichting Internet Domeinregistratie. “Vaak zijn het nepproducten of wordt de bestelling nooit geleverd terwijl klanten wel betaald hebben. Ook het vragen van gegevens kan al een poging tot phishing zijn.”

Voor de consument is zo’n ervaring natuurlijk een vervelende, maar voor webwinkels en merken is de toename van nepadvertenties onder hun naam evengoed een doorn in het oog, merkt Van Duijnhoven op. “Ten eerste doet het natuurlijk ontzettend afbreuk aan je imago maar daarnaast krijgen webwinkels onterecht veel klachten op hun adres van mensen die hun producten nooit ontvangen hebben. Leg dan maar eens uit hoe en wat.”

Hoe moeten we ons hiertegen wapenen?

Van Duijnhoven wijt de toename vooral aan de slechte beveiliging van deze websites. Zo vond je voorheen nepadvertenties voornamelijk op websites gekoppeld aan de financiële sector. De beveiliging hiervan is inmiddels zo aangescherpt dat de advertenties nu massaal gekoppeld worden aan bestaande merken en webwinkels. “Het wordt dus hoog tijd dat retailwebsites stappen gaan ondernemen om hun klanten te beschermen. Bijvoorbeeld door er voor te zorgen dat je niet omgeleid kunt worden wanneer je naar hun website gaat.”

En de kwetsbare, koopgrage consument? Die kan zich volgens Van Duijnhoven het beste wapenen tegen de vele nepadvertenties door websitenamen goed te checken op vreemde spelling, afwijkende tekens en door altijd even te kijken of je makkelijk contact kunt opnemen met het bedrijf. Want die laten nepwebsites logischerwijs liever weg.