Op deze 5 manieren verzamelen internetbedrijven massaal onze gegevens

'If you're not paying for it, you are the product'

Hij of zij die denkt nog volledig onzichtbaar te zijn voor de grote internetbedrijven als Google, Facebook en Amazon moet spoedig uit z’n illusie worden gehaald. Zelfs zonder Gmail- of Facebook-account, weten deze tech giants toch dat u bestaat en zelfs welke websites u bezoekt. Hoe doen ze dit?

Vorige week kreeg Google een boete van 2,4 miljard euro wegens het overtreden van de Europese mededingingsregels. Het internetbedrijf trok zijn eigen prijsvergelijkingsdienst ‘Shopping’ voor op andere diensten en maakte daarmee misbruik van hun machtspositie. Dit is overigens geen geld voor de internetgigant: vorig jaar zette het bedrijf bijna 90 miljard Amerikaanse dollar om.

Ook werd vorige week bekend dat Google stopt met adverteren in emails en daarmee het scannen van emails en opslaan van trefwoorden. Dit was een van de meest controversiële praktijken van Google, en voorheen gebruikte Google deze informatie voor gerichtere advertenties. Naar aanleiding van zorgen uit de zakelijke gebruikersgroep, werd besloten om het op te heffen.

Internetbedrijven worden steeds en steeds machtiger door alle informatie die ze bezitten en hun enorme aantal gebruikers. Google heeft inmiddels zo’n 1 miljard gebruikers en Facebook verdiende aan advertenties het afgelopen jaar zo’n 27 miljard Amerikaanse dollars. Hun invloed wordt steeds groter — en hun kennis over de gebruiker ook.

Het stikt inmiddels van de onzichtbare manieren waarop internetbedrijven en adverteerders persoonlijke gegevens verzamelen en ze gebruiken om meer geld te verdienen. Hieronder een tipje van de onzichtbare sluier: de vijf meest effectieve manieren waarop internetbedrijven ons in de gaten houden.

Google Analytics

Websites kunnen gebruik maken van een dienst van Google, genaamd Google Analytics. Dit programma bekijkt de activiteit op de desbetreffende website en laat hier uitgebreide analyses op los. Op deze manier kan een webshop bekijken welke pagina’s en producten op hun site goed worden bekeken.

Deze analyses gebeuren door bijvoorbeeld mousemove heatmaps, kaarten die weergeven waar een muis zich op het scherm voornamelijk bevindt. Of door het bijhouden van hoe lang mensen doen over het lezen van een artikel. De informatie die Google hieruit verkrijgt, wordt gebruikt om profielen en gebruikersdoelgroepen te maken.

Dit is zeer bruikbare informatie voor adverteerders, die veel gerichtere campagnes kunnen inkopen bij Google. Alles bij elkaar zorgt het ervoor dat advertenties bij de ‘juiste’ mensen terecht komen. Dat wil zeggen: de mensen die er mogelijk geïnteresseerd in zouden kunnen zijn. Dit doen ze onder andere door gebruik te maken van de roemruchte cookies.

Google AdWords

Verscheen er, nadat u gisteren online zocht naar kunstgebitten voor uw moeder, op de nieuwssite waar u vandaag de dag mee begon een advertentie voor uitstekende tandheelkunde bij u in de buurt? Dat kan geen toeval zijn, sterker nog — dat ís het niet.

Google AdWords is het grootste advertentieplatform ter wereld en verzamelt daarmee enorm veel data. Van de webpagina’s waar deze advertenties staan, krijgt Google wederom gegevens over de gebruikers van de website. De bedrijven die AdWords gebruiken voor advertenties, stemmen ermee in dat Google de gegevens van de website bezoekers ook gebruikt. Deze gegevens vullen de gebruikersprofielen aan, die adverteerders weer helpen gerichtere advertenties te plaatsen.

De kunstmatige intelligentie achter Facebook.

Wist u dat Facebook onzichtbare kunstmatige intelligentie heeft ingebouwd, die automatisch alle foto’s die online worden geplaatst analyseert op verschillende onderdelen? Deze feature kijkt bijvoorbeeld naar hoeveel mensen er op de foto staan en wat voor objecten er op de foto te zien zijn.

Dit doet Facebook om nog meer informatie over gebruikers te krijgen. Hoe meer zij weten wat voor foto’s iemand plaatst, hoe beter zij weten wat voor persoon dat is en wat voor advertenties meer geschikt zouden zijn voor diegene. Het verklaart waarom op foto’s op voorhand al de gezichten zijn herkend, voordat iemand wordt getagd. Facebook heeft de gezichten allang onderscheiden en wil van ons dat wij aangeven wíe dat zijn zodat ze nóg meer weten over ons.

Social media buttons

U hebt ze vast weleens gezien; die kleine logo’s van Facebook, Pinterest en Instagram onderaan bijna elke webpagina die u bezoekt. Deze knopjes zijn bedoeld om op te klikken en de betreffende webpagina te delen of Facebook-vrienden te laten weten dat u iets bij dit bedrijf heeft gekocht. Dit lijkt in eerste instantie onschuldig, maar hier zit een addertje onder het gras. Dit heeft wederom te maken met hoe waardevol onze gegevens voor adverteerders zijn.

Zelfs als u uitgelogd bent op Facebook, volgen deze grote bedrijven welke sites u bezoekt. De bedrijven die deze knopjes bij allerlei websites hebben verspreid, zoals Facebook en Pinterest, houden in de gaten welke bezoekers langskomen en wat ze doen op de website. Dit is in principe hetzelfde als wat Google doet met advertenties; de social media buttons zijn een manier om gebruikersgegevens op verschillende websites te verzamelen. Deze gegevens kunnen ze wederom gebruiken voor gerichter adverteren.

De tekst gaat hieronder verder. 

Technologiebedrijven denken steeds meer te weten wat goed voor ons is

Pro-actieve informatievoorziening

Dit is iets waar Apple en vooral Google steeds vaker aan doet, en waar we in de toekomst nog veel meer van mogen verwachten. Een voorbeeld is een melding op Facebook, die aangeeft dat het vanmiddag gaat regenen in de plaats waar u bent, en u herinnert om ‘niet je paraplu te vergeten’. Of bijvoorbeeld uw laptop die in uw digitale agenda ziet dat uw volgende afspraak een uur reistijd behoeft, en een melding geeft dat u rekening moet houden met de huidige files.

Google is met Google Home eigenlijk de grootste op dit vlak. Met deze pro-actieve informatievoorziening willen bedrijven nóg meer voor de consument nadenken, iets waarvan de voordelen zich nog maar moeten uitwijzen. Waar Facebook zoveel mogelijk gegevens van ons wil verzamelen, zijn Google en Apple meer bezig met zoveel mogelijk onze gedachten vooruit te zijn.

Wij zijn het product

Facebook, Google en Apple zijn een aantal van de grootste technologische bedrijven van de wereld. Alledrie hebben ze één groot ding gemeen: ze bezitten onvoorstelbaar veel gegevens over een groot deel van de wereldbevolking. Iedereen die op een persoonlijke computer weleens een website heeft bezocht, is wel te vinden in een of ander archief.

Het is dus steeds meer oppassen met welke gegevens we beschikbaar stellen op internet, vooral als de dienst, zoals Facebook of Whatsapp, gratis is.
Er wordt dan ook niet voor niets wel eens gezegd: ‘If you’re not paying for it, you are the product’