Help! Hoeveel fooi moet ik geven? (1/2)

We vinden het moeilijk: de juiste fooi achterlaten in een bar of restaurant. Teveel is patserig, te weinig krenterig, naar boven afronden dan maar? En nog een graad moeilijker wordt het als we naar het buitenland gaan. Vandaar mijn tweedelige zelfhulp serie: ‘Help! Hoeveel fooi moet ik geven?’ Vandaag deel 1.

Er was eens iemand die fooi gaf…
Het meest legendarische verhaal stamt uit de zestiende eeuw. In Engelse kroegen zou op de bar een beker hebben gestaan met daarop de tekst To Insure Promptitude (om snelle bediening te verzekeren). Afgekort, ook voor ons het nog steeds bekende Engelse woord ‘TIP’. Ongedurige stamgasten zouden het bedacht hebben om de lakse waard in de Engelse pubs tot meer actie te bewegen.

Sloeberige ober
Maar hoe mooi het verhaal ook is, zo’n historische beker is nooit terug gevonden. In het Duitsland van 1509 werd aan de barman al ‘trinkgeld’ gegeven, zodat hij zelf ook een pintje kon meedrinken. Volgens sommigen zou fooien geven in restaurants hieruit zijn ontstaan: een soort aalmoes aan minder bedeelde mensen voor verkregen kleine diensten (in dit geval dus de ober). Maar er bestaat ook een iets ordinairdere versie over de oorsprong: in het Engeland van 1500 gaf je wat tipgeld aan de herbergbediende zodat hij niet in je eten zou spugen of je paard zou kwijtmaken.

Fooi volgens Van Dalen:
1) gift in de vorm van geld => drinkgeld, tip
2) gering bedrag => schijntje

Elf landen fooi-loos
De Amerikaanse schrijfster Lynn Staneff bracht een ‘tip-gids’ op de markt voor zeventig landen. Volgens haar zijn er 11 landen waar het geven van fooien absoluut ongebruikelijk is en als beledigend wordt ervaren: China, Maleisië, Japan, Oman,  Nieuw Zeeland, de Samoa eilanden, Singapore, Zuid Korea, Thailand, de Verenigde Arabische Emiraten en Vietnam. Maar ook voor deze landen geldt: hoe meer toeristen er komen, hoe meer de bevolking er aan gewend raakt wél fooien te ontvangen.

Geef-suggesties
Hanteer bij twijfel over het geven van fooi in etablissementen (die dus niet in het lijstje hierboven staan) deze geef-suggesties:
0% = niet onder de indruk van dit restaurant, slechte service
5% = prima
10% = heel tevreden!
15% = uitmuntende bediening
20%= absolute perfectie, bravo!

Volgende week deel 2 (mijn fooi kun je achterlaten in de vorm van een jaarabonnement op HP/DeTijd).

Volg de avonturen van reisjournalist Iris Hannema (1985) op Twitter: @irishannema. Momenteel reist zij voor National Geographic als Digital Nomad (@waarisiris) de wereld over. Op 18 februari 2014 debuteert zij bij uitgeverij De Arbeiderspers met ‘Miss yellow hair, hello!’

Meer leuke content? Like ons op Facebook