Spring naar de content

Vijf geflopte etenswaren: groene ketchup, Cheeser en milkshake uit een spuitbus

Dagelijks worden er nieuwe producten uitgevonden en soms worden de bedenkers ervan uiteindelijk multimiljonair, Maar er zijn ook producten die het net niet redden, hoeveel reclame er ook gemaakt wordt. Op het voor nieuwkomers lastige gebied van voedingsmiddelen zijn er nogal eens wat verkeerde inschattingen gedaan. Een overzicht van de meest mislukte etenswaren.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Sjoerd Hartholt

Groene ketchup van Heinz
Nog niet heel lang geleden, in 2004, was er naast rode ook groene ketchup te vinden in de schappen van de supermarkten. Heel veel promotie was er niet voor het product, maar het hield de gemoederen een korte tijd zeker bezig. Kinderen zouden ketchup liever eten als het groen was, stelden onderzoekers. Qua smaak was er niets anders aan het product, maar het flopte toch. De reden? De kleur is onnatuurlijk voor ketchup, aangezien het wordt gemaakt van tomaten. Heinz vergiste zich in het belang van het uiterlijk van eten: mensen proeven niet alleen met hun tong, maar ook met hun ogen.

Kelly 1

Splash, spuit smaakstoffen in je melk
Een spuitbus waarmee je wat smaak kon toevoegen aan je melk, genaamd Splash, was een wisselend succes. De één vond het heerlijk en de ander walgde ervan. Het goedje was te krijgen in onder meer de smaken banaan en aardbei. Toch verdween het artikel, vermoedelijk omdat het gewoon niet erg praktisch was vergeleken bij de andere melkdrankjes met smaak, die in opkomst waren. En een écht natuurlijke smaak had het glas melk ook niet. Desondanks zijn er heel wat speurtochten ingezet naar Splash op diverse fora, zoals Partyflock, Fok en Viva.

8d126ea869a5992bea9019074c5398be_1358337666-0_file-upload__list-noup

Cheeser
Wat te denken van Cheeser. Dat was geen product, maar meer een oproep om kaas en jam op een pita-broodje te doen. De reclame zit bij veel mensen nog vers in het geheugen, maar echt aangeslagen heeft het calorierijke broodje nooit. Over kaas gesproken: wat te denken van de cheesestrings, die zo nu en dan in de lunchtrommeltjes van middelbare scholieren werd aangetroffen? De bedoeling van het naar plastic smakende hipverpakte stukje kaas was om ook kinderen enthousiast te maken voor het zuivelproduct.

7 Up Ice Cola
Een ander product dat eigenlijk al gedoemd was te mislukken: 7 UP Ice cola. Dat is, kortom, doorzichtige cola. Wie het drankje met zijn ogen dicht nuttigde merkte geen verschil. Alleen, waarom zou je kleurloze cola willen drinken?
51bb68bd42ac5c8ecb1c64ade2f14fa5_1356016646-43_Z__list-noup

T-pad
Enkele jaren geleden zorgde de Senseo voor een revolutie in Nederland. Iedereen verving zijn koffiezetapparaat voor zo’n apparaat met pads. Zo’n overgang moest ook kunnen voor thee, bedachten uitvinders. En daarom werd de T-pad op de markt gebracht. Een pad waarmee je in een handomdraai een lekkere bak thee kon zetten. Toch heeft de T-pad nooit zijn grote doorbraak beleefd. Zou het misschien met de smaak te maken hebben? Of het feit dat het toch niet zo heel veel gemakkelijker is dan thee maken met een waterkoker? Of omdat het een stuk duurder is dan gewone thee?

Andere suggesties zijn welkom in de reactiepanelen!

Onderwerpen