Spring naar de content

In kaart: hoe smartphones in korte tijd de wereld overnamen

Sinds de gsm begin jaren negentig op de markt kwam, is het hard gegaan met wat we nu de smartphone noemen. Eerst konden we er alleen mee bellen, tegenwoordig is het een telefoon, camera, computer en gameconsole ineen. En dat betekent dat de traditionele computers en camera’s steeds vaker moeten wijken voor de smartphone. 

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Jesse Voorn

Mensen kopen sinds 2011 meer smartphones en tablets dan de traditionele pc’s. Met name jongeren weten niet beter. Benedict Evans, analyst bij marktonderzoeker Andreessen Horowitz, heeft op een rijtje gezet hoe smartphones de wereldwijde markt veranderden.

Abboneer op een lidmaadschap

Hoe sympathiek!

Dit artikel krijg je van HP/De Tijd cadeau. Om ons te steunen en meer artikelen van en uit HP/De Tijd te lezen, word je vanaf slechts vier euro per maand lid in minder dan een minuut. Voor dat luttele bedrag lees je ook alle stukken uit het maandelijkse magazine digitaal.

Kies een lidmaatschap

1. De verkoop van smartphones en tablets is veel groter dan die van pc’smobile1961

In 2014 werden er zo’n 300 miljoen pc’s en laptops verkocht, maar dat is niet in vergelijking met de verkoop van smartphones en tablets vandaag de dag, zoals te zien in bovenstaande grafiek. Eind 2014 werden er 300 miljoen Android- en iOS-toestellen per kwartaal verkocht. En die markt lijkt nog even door te groeien, in tegenstelling tot de pc-markt. Volgens Evans dwingt dat de ontwikkelaars van software tot nadenken en het omarmen van nieuwe manieren om de consument te bereiken.

2. Microsoft veranderde van toonaangevende wereldmacht in een nichemobile2961

Tien jaar geleden domineerde Microsoft de markt van mobiele en computerapparaten. Maar de opmars van Apple, met iPhones, iPods en MacBooks bracht daar verandering in, evenals Google. De vraag nam toe, en Microsoft groeide niet mee. Evans denkt dat het bedrijf van Bill Gates nog steeds een grote speler is, maar dat de toekomst bij bedrijven als Google, Apple en Facebook ligt.

3. Mobiele advertenties zijn enorm belangrijk gewordenmobile3961

Tot een paar jaar geleden haalde Facebook de meeste inkomsten uit advertenties op desktopweergaven, maar de laatste drie jaar heeft adverteren op smartphones en tablets die positie overgenomen.

4. Jongeren stappen af van e-mail en bellen en stappen, en over op het versturen van berichten via de smartphone

mobile4961

We weten het allemaal: communiceren doe je tegenwoordig via WhatsApp, Facebook Messenger en sms.

5. Smartphones vernietigen de markt voor de digitale camera’s

mobile5961

Vijftien jaar geleden waren digitale camera’s een ware revolutie binnen de fotografie, waardoor de markt van ouderwetse fototoestellen met rolletjes naar de knoppen ging. Maar ook de digitale camera heeft zijn beste tijd gehad. We hebben immers allemaal een smartphone en de ingebouwde camera’s worden ieder jaar beter.

Grafieken: Benedict Evans.