Peter Vandermeersch: Vlaamse kosmopoliet met een kort lontje

Daniela Hooghiemstra 18 jan 2018 Media

Als hoofdredacteur heeft Peter Vandermeersch (56) NRC Handelsblad getransformeerd van een ingedutte papieren krant tot een modern digitaal mediamerk. Maar leidt dat ook tot tevredenheid bij de lezers? En is hij voor zijn redacteuren een vloek of een zegen? “Sommigen verlieten huilend het pand.”

In de vroege zomer van 2010 maakte de redactieraad zijn naam bekend: historicus Peter Vandermeersch, hoofdredacteur van het Vlaamse dagblad De Standaard, werd voorgedragen als de zevende hoofdredacteur van het in 1970 ontstane NRC Handelsblad. 75 namen waren genoemd, met twaalf kandidaten werden gesprekken gevoerd, maar de voordracht was unaniem. De ‘droomkandidaat’ werd hij genoemd.

Na het plotselinge vertrek van hoofdredacteur Birgit Donker in dat voorjaar was de nood aan de man. De oplagecijfers waren in een vrije val beland en met de opkomst van nieuwe digitale media circuleerde over de toekomst van de papieren krant niets dan doemscenario’s. Meerderheidsaandeelhouder Apax had niet alleen inhoudelijk wanbeleid gevoerd, maar ook een gezond eigen vermogen in een schuld veranderd.

Het hoofdredactionele beleid van Folkert Jensma, die in 1996 Ben Knapen opvolgde, werd gekenmerkt door distantie en afkeer van sentiment. Populaire politiek en cultuur werden beschouwd als randverschijnselen, deskundig commentaar ging boven straatrumoer en human interest werd graag overgelaten aan de damesbladen.

Het hele artikel leest u op Blendle. Bent u geïnteresseerd in meer artikelen van HP/De Tijd? Lees ze hier op onze app.

Reageer op artikel:
Peter Vandermeersch: Vlaamse kosmopoliet met een kort lontje
Sluiten