Spring naar de content
bron: museumdepotshop

Sla uw slag in het kunstdepot van een museum

Alexandra Besuijen neemt wekelijks de wereld van mode en trends kritisch onder de loep. Deze week bespreekt ze: Kunst te koop uit museadepots, Downtown Abbey the movie en eetbare mode. 

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Alexandra Besuijen

Kunst voor weinig

Al eerder zong ik de lofzang van de museumwinkel qua leuke cadeaus en hebbedingetjes – voor Het Parool, dus alleen Amsterdam, maar het geldt eigenlijk voor alle musea, waar dan ook ter wereld. De meeste musea hebben trouwens ook webshops, dus dan is afstand helemaal geen bezwaar.

Maar het gaat dan eigenlijk altijd om museumgerelateerde artikelen – je kunt er niet een Rembrandtje op de kop tikken. Leuk, écht leuk, is daarom de opening deze week van de webshop Museumdepotshop.nl waar stukken uit de depots van verschillende Nederlandse musea te koop worden aangeboden. Het was meteen een groot succes: het aanbod is binnen een week al twee keer uitverkocht!

Musea bezitten uiteraard veel meer kunst dan ze kunnen tentoonstellen. Een groot deel van hun collectie bevindt zich in het depot en weer een groot deel daarvan gaat de museummuren nooit halen. Want niet goed genoeg, niet mooi genoeg, niet interessant genoeg. En ook bij musea heeft het ontzamelingsvirus toegeslagen, dus er moeten spullen weg. En dan is het toch fijn als je er nog een paar centjes voor kunt krijgen. Weggooien of vernietigen kan altijd nog.

Verwacht nou niet dat je voor een paar tientjes een Van Gogh kunt scoren; het zijn vooral de kleinere musea (nog) die meedoen, niet de rijksmusea. Toch was en komt er genoeg in de aanbieding: van meubilair tot keramiek tot prenten en allemaal zeer redelijk geprijsd: tussen de honderd en tweehonderd euro gemiddeld, maar ook veel goedkoper.

Momenteel doen er negen musea mee, maar als dit aanslaat wil men het uitrollen over een veel groter aantal, zeker veertig. Via bovenstaande link kun je je opgeven voor de nieuwsbrief, zodat je op de hoogte gehouden wordt van de nieuwe artikelen. Aanstaande vrijdag komt de derde collectie in de aanbieding.

Downton the movie

Nog meer fijn nieuws: in september kunnen we Downton Abbey the movie – een officiële naam is er nog niet – in de bioscoop verwachten. Na seizoen 6 uit 2015 alweer, hoopten we vergeefs op een nieuwe serie, maar dat gaat hem helaas niet worden. We zullen het met de film moeten stellen, maar die lijkt leuk genoeg te worden.

Uiteraard is vrijwel de hele bekende cast van de partij, met uitzondering van Lady Rose die naar New York is verhuisd. Het jaar is 1927; het land en de familie kampt nog met de naweeën van de oorlog en ook de eerste tekenen van de grote crisis in 1929 zijn er al. Er is flink bezuinigd op het personeel en de schrik is dan ook groot als wordt aangekondigd dat koning George V en koningin Mary een bezoek zullen brengen aan het landhuis. Zal dat allemaal wel goed gaan? Kan de familie en de staf deze hooggeplaatste gasten wel een passend welkom bieden?

Maar gelukkig is ouwe trouwe butler Carson bereid om terug te komen en de boel in goede banen te leiden, ongetwijfeld met mrs. Hughes, inmiddels mevrouw Carson aan zijn zijde.

Verdere verwikkelingen zijn nog geheim en ook de trailer laat niks los, maar ik heb er alle vertrouwen in. Vooral in de vileine observaties van de dowager countess

…?

Eetbare mode

Grote modehuizen moeten het allang niet meer hebben van hun steenrijke klanten alleen; een groot deel komt van, wat voor het gemak de sokkenverkoop wordt genoemd. Om ook minder draagkrachtige mensen de kans te geven iets met een dure merknaam te kopen, worden er artikelen als sokken, riem, brillen en parfums aangeboden en die gaan als warme broodjes over de toonbank.

En binnenkort zelfs letterlijk warme broodjes, want deze week opent Prada in Londen de Marchesi Bakery 1824, waar Italiaanse lekkernijen en espresso te koop zullen zijn.

Eerder al wist het wederopgestane modehuis Fiorucci de aandacht te trekken met zijn café Palm Vaults in de flagshipwinkel in Soho, inmiddels het meest geïnstagramiseerde café ter wereld. Ook bij Burberry en Ralph Lauren kunnen we inmiddels gezellig een bakkie doen, al moeten we daarvoor nog wel naar Londen.

Het is een handige marketingzet: wie kan de verleiding weerstaan om suikerklontjes met het Guccilogo op de foto te zetten en te posten? Dat zou zelfs míj moeite kosten en ik hou helemaal niet eens van…eh suiker.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

It’s Thursday so we are open and spring has sprung in the cafe ???

Een bericht gedeeld door Palm Vaults (@palmvaults) op

Onderwerpen