Spring naar de content
bron: Micha Wertheim

Micha Wertheim: ‘Ik krijg gemiddeld 5 sterren van mijn publiek’

Micha Wertheim is cabaretier en toert momenteel door het land met zijn nieuwe voorstelling Voor alle duidelijkheid. Vandaag maakte Carré bekend dat Wertheim 27 mei in het koninklijk theater optreedt. Wij willen weleens van hem weten wat hij zoal uitspookt op WhatsApp, Facebook en Instagram.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Jeroen Konings

Wat is uw laatst verstuurde whatsappje?

“Dat is een foto van een mevrouw die in museum De Pont in Tilburg heel geïnteresseerd naar twee gigantische stalen tieten kijkt. Een soort Gummbah-cartoon in het echt. En dat nota bene in Tilburg, de stad waar Gummbah vandaan komt.”

En waarnaar verwijst uw laatst gedeelde link?

“Ik kreeg via Paulien Cornelisse een link naar een nepdocumentaire over een performancekunstenaar à la Marina Abramović die wordt gespeeld door Cate Blanchett. Ook de onnavolgbare Fred Armisen speelt erin mee. De documentaire is geschreven door komiek en talkshow host Seth Meyers. Ik moest ontzettend lachen. Het is zó intens grappig en toch liefdevol gemaakt. Ik heb het echt iedereen toegestuurd.”

Abboneer op een lidmaadschap

Flinke korting op een digitaal jaarabonnement

Sluit nu voordelig een abonnement af en maak kennis met de journalistieke kracht van HP/De Tijd. (Op elk moment opzegbaar.)

Word abonnee

Welke groepschat zou u liever vandaag dan morgen verlaten?

“Ik zit alleen in de schoolklassen-app van mijn kinderen, omdat we zo op de hoogte worden gehouden van wat de juf wil dat we regelen. Ik had veel liever gehad dat er appgroepen waren waarin de oprichter wel informatie aan de groep kan sturen, maar waarin niet iedereen daar steeds op kan reageren. Misschien een goed idee voor een startup?”

Wie is uw favoriete twitteraar?

“Ik ben erg blij met @SayNo2Ducks. Een wakkere Nederlander die dagelijks waarschuwt voor de oprukkende eendenproblematiek in dit land. De mainstream media durven er niet over te schrijven. Hij doet dat wel. Al heeft hij per ongeluk de Luxemburgse in plaats van de Nederlandse vlag achter zijn naam gezet. Als hij dit leest zal hij die fout vast herstellen.”

Wat is uw favoriete Instagram-account?

“Dat van mijzelf natuurlijk. Ik doe al die dingen natuurlijk vooral om zogenaamd ongemerkt reclame te maken voor mijn met vijf sterren overladen voorstelling. Net als deze rubriek eigenlijk.”

Wanneer was uw laatste Tinder-match?

“Ik heb die app niet en ook nooit gehad.”

Wie heeft u onlangs ontvriend op Facebook?

“Ik weet niet hoe dat moet. Ik wil eigenlijk van de pagina af, maar ik weet ook niet hoe dat moet.”

En wie heeft u voor het laatst online gestalkt?

“Dat ben ik toch zelf. Ik zou natuurlijk heel bescheiden kunnen doen. Maar de werkelijkheid is dat ik internet, Facebook, Instagram en Twitter niet meer op mijn telefoon heb om te voorkomen dat ik daarop de hele dag bezig ben om vooral mijzelf te volgen. Het liefst zou ik willen dat de rechter mij een digitaal straatverbod op mijzelf oplegt. Want thuis zit ik toch weer achter mijn laptop te kijken of deze rubriek ergens genoemd wordt en of mensen mij dan even grappig vinden als ik mijzelf.”

bron: Micha Wertheim

Welke app kunt u aanbevelen?

“Podcasts luister ik het liefst via Stitcher. Die app vind ik overzichtelijker dan de app van Apple zelf. Al is het ook wel zo dat ik van die apps na iedere update minder snap.”

Wat was uw hoogste telefoonrekening?

“Geen idee. Ik heb onbeperkt bellen.”

Wat hoopt u dat het internet gauw over u vergeet?

“Het internet doet maar. Waar ik niet tegen kan zijn theaters die het publiek na iedere voorstelling een mailtje sturen met de vraag mijn voorstelling online te bespreken. Die reacties worden vervolgens ongeredigeerd op de sites geplaatst van alle theaters waar ik nog moet optreden. En dan ook nog eens op de pagina waar ze mijn kaartjes verkopen. Er zijn altijd wel een paar mensen die dan iets verklappen dat je geheim wilt houden, met als gevolg dat je het publiek nooit meer kunt verrassen met iets onverwachts. Het is de ziekte van deze tijd dat theaterdirecteuren denken dat zoiets goede marketing is. Daar komt nog bij dat het vooral de boze burgers zijn die gebruik maken van de mogelijkheid hun mening te geven. Ik krijg overigens, nu we het er toch over hebben – net als in de krant – gemiddeld 5 sterren van mijn publiek. En er zijn gewoon nog kaarten…”

Onderwerpen