Spring naar de content
bron: Calvin Klein

Nepgeiligheid Calvin Klein heeft zijn glans nu wel verloren

Alexandra Besuijen neemt wekelijks de wereld van mode en trends kritisch onder de loep. Deze week bespreekt ze de voordelen van nuchter leven, de skinny jeans in maat 54 en de reclamecampagne van Calvin Klein.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Alexandra Besuijen

Nieuwsgierig nuchter

Ken je dat? Van die eindeloos zwoele nachten buiten bij de vuurkorf met een koude fles witte wijn? Of twee? Een pizza met een lekker glas rood, een potje biljarten met een biertje erbij, dat portje na het eten, een slaapmutsje voor het slapengaan? En dan heb ik het nog niet eens over die goddelijke gin-tonic op het terras of dat feest met die waanzinnige cocktails… alcohol galore en wat is het fijn! Or is it…?

Het kan wel op al is het lekker, zou mijn oma zeggen en zo is het natuurlijk ook. “Ik ben benieuwd hoe je nuchter door het leven moet gaan,” merkte iemand onlangs gekscherend op, maar een beetje waarheid zit daar wel in. Je hoeft echt geen notoire comazuiper te zijn om toch, min of meer ongemerkt, teveel te drinken. En zolang je er prima mee functioneert en niet met een fles spiritus in de goot ligt, valt het allemaal best wel mee toch? Hmmmmmmwâh 🤔

Maar ja, voor je portemonnee, je hersencellen en je vetjes is het toch beter om wat rustiger aan te doen, dus waarom niet eens een tijdje zonder? Of helemaal? Pffffffff als ik ergens een hekel aan heb, zijn het wel WN’ers. Wedergeboren Nuchteren. Nog net niet zo onverdraagzaam als Wedergeboren Niet-Rokers, maar vaak wel net zo prekerig. “Vroeger was ik een hoer, nu ben ik een ouwehoer,” plachten wij die wedergeboren types thuis te noemen, geen gein meer aan. Wat dat betreft vallen cursussen en boeken dus af, want vrijwel altijd gegeven of geschreven door een blije juffrouw of heer die na een liederlijk leven het licht heeft gezien. Je zou om minder aan de drank raken.

We zouden ons heil kunnen zoeken op Instagram, waar de sober curieus hun tevredenheid met een al dan niet gedeeltelijk alcoholvrij leven op glamoureuze manier etaleren en de boodschap uitdragen dat het niet hip is om te drinken. Of in elk geval dat je niet per se hip bent áls je drinkt.

Maar ja, daar ziet het er allemaal weer zo gelikt uit met peperdure mocktails en perfect gestylede meisjes – een groter verschil met mijn biertje aan het biljart in mijn stamkroeg is niet te vinden. Ik zie me daar al vragen om een alcoholvrije mimosa met een glutenvrij rietje. Pek en veren!

Nieuwsgierig nuchter – het is een mooie term, maar een echt alternatief voor wijn/bier/etc heb ik nog niet gevonden. De alcoholvrije varianten vind ik niet lekker, frisdrank bevat teveel suiker en van water word ik ook niet blij.

Misschien komt het beste advies van Ruby Warrington, de Britse organisatrice van de alcoholvrije Club Söda NYC-feesten: “We moeten van alcohol-vrij geen Instagramfilter maken, een hippe lifestyle. Dat werkt niet. Begin met je bij elk glas af te vragen of je dat op dat moment wel écht wil. Of gewoon een tijdje níet drinken. Als je jezelf daardoor ellendiger voelt in plaats van geweldig, wil het universum je blijkbaar iets vertellen…”

Ik ga het proberen. Volgende week.

Skinny in maat 54

Sorry, het is een beetje een stokpaardje, maar ik heb echt nóóit begrepen waarom je kleding wilt verkopen aan gewoon gebouwde vrouwen en meisjes en daarbij dan gebruik maakt van modellen met maatje 30. Ja, die bestaan. Het vergt toch wel een ton fantasie om jezelf voor te stellen in datzelfde kledingstuk en de teleurstelling als je het probeert, kan niet groter zijn.

Daarom valt het toe te juichen dat steeds meer labels hun kleding presenteren op modellen in diverse ‘diktes’, zodat je een reëel beeld krijgt hoe die broek zou passen. Bij bijvoorbeeld Asos kun je kiezen uit petite, normal en tall en op de website van het nieuwe jeanslabel Good American van Khloe Kardashian worden de broeken getoond worden op modellen in de (Amerikaanse) maten 0, 8 en 16.

Hoewel de modepolitie vorig jaar de skinny jeans ter dood veroordeelde, is hij hier nog volop verkrijgbaar en nog wel tot en met maat 54. Met hoge taille, lekkere stretch en speciaal geconstrueerde tailleband die geen inkijk geeft als je middel smaller is dan je kont. Het blijft nog steeds niet mijn favoriete model, maar een goed passende skinny in maat 54 ziet er nog altijd aantrekkelijker uit dan een slecht passende in 42.

Nu nog één globale, realistische kledingmaat in dit tijdperk van internationaal shoppen, zodat de Italiaanse en Duitse 40 en de Engelse en Amerikaanse 14 even groot zijn.  Hoe moeilijk kan dat zijn?

Onderbroekjesseks

Seks en reclame. Je zou zeggen dat dat concept in 2019 inmiddels wat uitgekauwd is, maar bij Calvin Klein zijn ze daar gezien hun laatste campagne nog niet helemaal achter. Daarin gluren we onder rokjes, grijpen we in onderbroekjes en knijpt supermodel Kendall Jenner in een halve sinaasappel zodat ie op een vulva lijkt. Gewaagd. Not.

In de jaren negentig redde de sexy zwart-wit campagne met Kate Moss en Mark Wahlberg het ingedutte onderbroekenlabel, maar anno 2019 heeft die nepgeiligheid zijn glans toch wel verloren, zou je denken.

De oude heer Klein zelf, die het merk in 2002 verkocht en er dus feitelijk niks meer mee te maken heeft, vindt het in elk geval maar niets: “Kendall Jenner is een leuke dame, maar zelf had ik haar niet gekozen.”

Het is voornamelijk nogal hypocriet. Als een filmproducent onder een meisjesrokje loert, staat de halve wereld op zijn kop, als het een reclamecampagne betreft, kan het ineens wél. Daarbij is nog geeneens een leuke onderbroek.

Beeld: Calvin Klein.