Spring naar de content
bron: screenshot commercial coca-cola

Politiek correcte kunst is zelden interessant

Diversiteit en inclusiviteit zijn nu de modekreten waar kunstinstellingen rekening mee moeten houden als ze subsidie aanvragen. Sekse en kleur worden de nieuwe artistieke criteria. Niet het beste moet worden getoond, maar het meest representatieve. Ten onrechte: goede kunst verontrust en is juist níet herkenbaar.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Ron Kaal

Elke Amsterdamse kunstinstelling die dit jaar bij de gemeente subsidie wil aanvragen, en dat willen ze allemaal, krijgt een formulier onder ogen met een aantal vragen die moeten worden beantwoord. Dat is niet nieuw, maar de vragen zijn anders dan voorheen. Elke nieuwe aanvraag wordt getoetst aan het ‘Actieplan diversiteit en inclusie Kunstenplan 2021 – 2024’.

Paywall

Wilt u dit artikel lezen? Word abonnee, vanaf slechts 4 euro per maand.

Lees onbeperkt premium artikelen met een digitaal abonnement.

Kies een lidmaatschap