Spring naar de content
bron: screenshot commercial coca-cola

Politiek correcte kunst is zelden interessant

Diversiteit en inclusiviteit zijn nu de modekreten waar kunstinstellingen rekening mee moeten houden als ze subsidie aanvragen. Sekse en kleur worden de nieuwe artistieke criteria. Niet het beste moet worden getoond, maar het meest representatieve. Ten onrechte: goede kunst verontrust en is juist níet herkenbaar.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Ron Kaal

Elke Amsterdamse kunstinstelling die dit jaar bij de gemeente subsidie wil aanvragen, en dat willen ze allemaal, krijgt een formulier onder ogen met een aantal vragen die moeten worden beantwoord. Dat is niet nieuw, maar de vragen zijn anders dan voorheen. Elke nieuwe aanvraag wordt getoetst aan het ‘Actieplan diversiteit en inclusie Kunstenplan 2021 – 2024’.

De eerste vraag luidt: “Heeft uw organisatie een visie, missie op diversiteit en inclusie vastgelegd? Indien ja: hoe luidt die?” Vraag twee: “Wat zijn de prioriteiten op dat gebied?” Vraag drie: “Wat zijn de grootste uitdagingen?” En zo gaat het door en zo gaat het verder. Over het programma: “Op welke wijze speelt diversiteit een rol bij de artistieke en inhoudelijke keuzes die u maakt?” Over het publiek: “Welke nieuwe doelgroepen wil uw organisatie in de komende periode bereiken?” Elke kunstinstelling, zij het museum of theater, wil elk jaar meer mensen bereiken, de vraag is altijd: hoe. Deze keer wordt expliciet verlangd dat een publiek dat nauwelijks in theater of museum wordt aangetroffen, de nieuwe doelgroep vormt. Alles moet voortaan even divers als inclusief zijn. De traditionele aanpak bestond uit het stimuleren van kunstonderwijs en museumeducatie. Hier is de benadering omgekeerd: niet de doelgroep, maar de kunstinstellingen moeten zich aanpassen. De programmering moet anders om deze groepen te bereiken. Een journalist van Het Parool heeft de nota doorgespit en vastgesteld dat de woorden inclusie, inclusief en inclusiviteit 37 keer in de tekst voorkomen, de woorden divers, diversie en diversiteit zelfs 39 keer.

Paywall

Wilt u dit artikel lezen? Word abonnee, vanaf slechts 5 euro per maand.

Lees onbeperkt premium artikelen met een digitaal abonnement.

Kies een lidmaatschap