Spring naar de content

Dit moet je weten over het bulken

Een krachtsporter heeft natuurlijk een aantal doelen. Zo wil hij of zij de gewichten zo zwaar mogelijk kunnen dragen en gebruiken. Daarnaast is één van de doelen van deze sporters vaak ook dat ze extra massa aan willen komen. Het woord dat dan vaak valt is bulken. In principe is dit niets anders dan het eten van meer calorieën dan je nodig hebt. Hierdoor zul je dus snel in massa aankomen, wat natuurlijk het doel is van bulken. Door het creëren van een overschot aan energie zul je snel in gewicht toenemen. In de praktijk betekent dit dat je tijdens het bulken meestal minimaal 10 procent meer calorieën binnenkrijgt dan normaal. De basis van het bulken is dus ook heel simpel: hoe meer je eet, hoe meer je aankomt. De meeste mensen willen dit juist zoveel mogelijk voorkomen, maar krachtsporters willen dit juist graag. 

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:

Lean bulk

Abboneer op een lidmaadschap

Hoe sympathiek!

Dit artikel krijg je van HP/De Tijd cadeau. Om ons te steunen en meer artikelen van en uit HP/De Tijd te lezen, word je vanaf slechts vier euro per maand lid in minder dan een minuut. Voor dat luttele bedrag lees je ook alle stukken uit het maandelijkse magazine digitaal.

Kies een lidmaatschap

In principe heb je twee manieren om te bulken. De lean bulk is daar één van, wat ook wel de clean bulk genoemd wordt. Door de meeste voedingsdeskundigen wordt deze methode aangeraden aangezien het veilig is, ook is het op de lange termijn beter voor je lichaam. Normaliter zul je tijdens een lean bulk zo’n 10 tot 20 procent meer calorieën consumeren dan je gewend bent. Toch zul je hierbij alsnog je voedingsstoffen uit gezond eten halen. Fastfood zal dus niet op je keukentafel komen tijdens een clean bulk. Wel zul je calorierijke en gezonde etenswaren nuttigen. Hierbij kun je onder meer denken aan bananen en avocado’s. 

Dirty bulk

De andere optie waarvoor gekozen kan worden is de dirty bulk. In principe is dit veel makkelijker, want je eet gewoon alles wat los en vast zit. De meeste mensen die gebruik maken van een dirty bulk eten zelfs duizend calorieën extra of meer per dag. Soms worden deze voedingsstoffen bijna alleen maar gehaald uit ongezond eten, wat echt niet aan te raden is. Het is dus verstandig om zoveel mogelijk gezond en calorierijk te blijven eten. In principe kun je verwachten dat je met de dirty bulk een kilo per week aan zult komen. 

Blijven trainen Tijdens het bulken is het erg belangrijk om gewoon door te gaan met het trainen. De kettlebells en dumbbells mag je dus niet laten staan. Sterker nog, het is je doel om aan te komen in spiermassa. Zonder te trainen zal dit natuurlijk niet lukken. Het is dus extra belangrijk om tijdens je bulk oefeningen te doen voor het creëren van massa. Hiervoor zijn een paar oefeningen erg geschikt. Deadlifts mag hierbij zeker niet ontbreken. Er is namelijk geen betere massabouwer dan de deadlift. Ook rows en pull ups moet je zeker doen tijdens je bulk. De rug is namelijk een enorme spier. Het zal je helpen om in je gehele lijf massa op te bouwen. Squats mogen ook niet missen op je trainingsschema tijdens het bulken. De grote spiergroepen, waaronder je bovenbenen, zullen als het ware de rest van je lichaam activeren om spiermassa op te bouwen.