Spring naar de content
bron: anp

Het gebroken vaasje van Rutte

Treinen die niet rijden, wachtlijsten in de zorg, miljoenen mensen in de kou. ‘Het vaasje van Rutte is gebroken, het land kapot,’ hoorde Ton F. van Dijk op Schiphol een reiziger zeggen, toen na uren wachten in een lange rij het vliegtuig zónder hem vertrok.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Ton F. van Dijk

Ik zat in de intercity op weg naar Schiphol. Terwijl ik me zorgen maakte over de lange wachtrijen op wat ooit een trotse luchthaven was, klonk in de trein het krakende bericht dat deze niet verder zou rijden. Een korte blik op m’n telefoon leerde tevens dat er helaas geen bussen werden ingezet. Of de NS schuldig was of spoorbeheerder ProRail werd niet duidelijk. Beide organisaties hebben te maken hebben met enorme personeelstekorten. Te weinig machinisten en mensen voor het onderhoud, zo begreep ik van een machteloze conducteur.

Dan maar een taxi. Op Schiphol aangekomen (meer dan 200 euro verder, vanwege de hoge benzineprijzen) ging ik in de rij staan, in wat leek op een enorme partytent. Maar er viel weinig te feesten. Kom vier uur van tevoren, maar vooral niet eerder, zo luidde het advies van – toen nog – baas Benschop. Mijn ‘customer experience’ speelde zich af kort voor zijn onvermijdelijke aftreden als CEO van de luchthaven. “Ik heb m’n best gedaan,” waren zijn famous last words.

Paywall

Wilt u dit artikel lezen? Word abonnee, vanaf slechts 5 euro per maand.

Lees onbeperkt premium artikelen met een digitaal abonnement.

Kies een lidmaatschap