Fokke de Jong van Suitsupply: ‘Je kan wel zeggen dat de campagne wat polariseert’

Kevin van Vliet 6 mrt 2018 Leven

Twee ondeugende modellen, gesoigneerd, vastberaden bij elkaar op schoot, verstrengeld in een quasi-geile tongzoen. Het pronkstuk van de nieuwste marketingcampagne van Suitsupply schiet her en der in het verkeerde keelgat.

In Nederland zijn dertig abri’s vernield, op Instagram verloor de pakkenboer duizenden volgers en in Facebook-reacties staan de woorden ‘satanisch’ en ‘onacceptabel’ te lezen. De oproer doet denken aan de campagne uit 2017, waarin mannen in pak van reusachtige naakte borsten glijden. Seksistisch, luidde toen de klacht. We belden naar CEO Fokke de Jong in New York.

Fokke de Jong Beeld: ANP/Robin van Lonkhuijsen

Gefeliciteerd. Wederom een controversiële campagne.
‘We zijn heel verrast met wat één zoen kan doen.’

Hoe vaak moest het over?
‘De zoen stond in een keer goed op camera. Ik was erbij en ik kan je zeggen: die jongens waren natuurtalenten.’

Ben je blij met al die commotie?
‘Kijk, wij maken natuurlijk een reclame om aandacht te trekken, maar wel op een positieve manier. Wij vinden onze boodschap ‘Don’t fit in, try to make your own perfect fit’ een positieve boodschap. Je ziet weinig homoseksuele intimiteit in mainstream advertising, terwijl homoseksuele relaties best mainstream zijn. Het leek ons daarom leuk en relevant om die een keer te laten zien. Natuurlijk hadden we verwacht dat mensen daar ‘anders’ op zouden reageren, al ik had dat soort reacties niet vanuit Nederland verwacht.’

Welk soort reacties?
‘Er zijn meer dan dertig billboards in Nederland ingegooid. In Amerika belden klanten ons op om te zeggen dat ze hun pakken niet meer kwamen ophalen omdat dat ze de campagne belachelijk vinden.
‘En er is ook veel positieve aandacht hoor. Zeker in het begin. Meer dan tienduizend mensen hebben ons weliswaar ontvolgd op sociale media, maar we hebben er inmiddels weer een veelvoud van bij gekregen. Je kan wel zeggen dat het hier en daar wat polariseert.’

Lekker makkelijk scoren met homo-emancipatie, zou je haast denken.
‘Er zijn mensen die denken dat hier heel commerciële gedachtes achter zitten, en natuurlijk is dat zo – maar we zoeken echt iets wat bij ons mantra past. Het klinkt misschien gek, maar wij maken niet heel gecalculeerde overwegingen. Wij vinden het wel belangrijk dat ons merk niet te saai, te stoffig, te netjes en te braaf gevonden wordt.’

suitsupply
Het corpus delicti. Beeld: Suitsupply

Hoeveel extra pakken ga je hiermee verkopen?
‘We hebben regio’s waar nu meer pakken verkocht worden, en regio’s waar we er een stuk minder verkopen. Deze campagne is niet helemaal zonder risico hoor. Ik dacht vorige week: holy fuck, ik dacht niet dat de reacties zo heftig zouden zijn.’

En hoeveel kost zo’n campagne eigenlijk?
‘Dat klinkt heel raar misschien, maar ik heb geen bedrag voor je. Er gaat wel geld in zitten. Er moeten goeie modellen worden gezocht, onze vaste topfotograaf Carli Hermès moet worden ingeschakeld en we schoten een zomercampagne in de winter, dat moest in het buitenland. Marketing, campagnes, posters, noem maar op. We hebben het niet geschoten met een iPhoontje op een zaterdagmiddag toen de zon doorbrak.’

Reageer op artikel:
Fokke de Jong van Suitsupply: ‘Je kan wel zeggen dat de campagne wat polariseert’
Sluiten