Spring naar de content

Zitten we nog wel te wachten op een kerstpakket?

Het einde van het jaar staat toch altijd weer in het teken van kerstpakketten. Een traditie die jaarlijks terugkomt in allerlei vormen.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:

Van oorsprong is het een pakket met etenswaren, maar inmiddels zijn er vele variaties mogelijk. Maar zitten we eigenlijk nog wel te wachten op een kerstpakket? Een kerstpakket wordt wel ieder jaar op hetzelfde moment gegeven, dat is toch helemaal geen verrassing meer? We zoomen er eens verder op in.

De oorsprong

Eerst even terug naar vroeger, want waar komt de traditie eigenlijk vandaan? Lokale boeren en hun gezinnen kregen in de 19e eeuw een pakket vol voedsel mee naar huis om te delen en de knechten van de boeren kregen dit ook om ze te bedanken voor de inzet in het afgelopen jaar. Het bewaren van voedsel was vroeger nog niet zo eenvoudig in de lange wintermaanden en daarom kwam zo’n pakket met voedsel extra goed van pas. Inmiddels zijn er kerstpakketten in alle soorten en maten en lang niet alleen meer met voedsel.

Abboneer op een lidmaadschap

Flinke korting op een digitaal jaarabonnement

Sluit nu voordelig een abonnement af en maak kennis met de journalistieke kracht van HP/De Tijd. (Op elk moment opzegbaar.)

Word abonnee

Meer dan een geschenk

Een kerstpakket is veel meer dan alleen een geschenk. Het is een blijk van waardering aan je klanten, relaties en medewerkers. Het motiveert ze om het volgend jaar weer volop aan de slag te gaan of weer samen te werken. Maar het element van verrassing wordt ieder jaar kleiner en er gaat toch ieder jaar veel geld in zitten. Is het dat nog wel waard? De NS maakte een paar jaar geleden de keuze om kerstpakketten af te schaffen en dat werd het bedrijf niet in dank afgenomen. Het kwam in het nieuws, wat natuurlijk niet positief is voor de reputatie van het bedrijf.

Nederland verlangt nog steeds naar een kerstpakket

Maar hoe weten we of Nederland nog wel zit te wachten op een kerstpakket? Het bedrijf Pinkcube heeft de kerstpakketten trends van 2023 onderzocht door een steekproef van 500 Nederlandse werknemers te ondervragen. Van deze werknemers geeft 76% aan een kerstpakket belangrijk te vinden, waar dat percentage in de milieu- en agrarische sector zelfs 100% is. Als het gaat om de meest gewilde items in het kerstpakket dan staat de cadeaubon met stip op nummer 1 mer 45%, gevolgd door etenswaren en dranken (27%), elektronica (10%) en verzorgingsproducten (9%).

Een verrassing op andere momenten

Naast het geven van een kerstpakket, kunnen bedrijven nog nadenken over meer originele momenten om werknemers, klanten en relaties te verrassen. Zo wint het ‘zomerpakket’ aan populariteit. Een pakket om te geven voor de zomervakantie vol met zomerse producten. Maar denk bijvoorbeeld ook aan een prestatiegerichte verrassing voor je werknemers of een geschenk op een onverwacht moment. Gebruik niet alleen het einde van het jaar als het moment om te zorgen voor een verrassing.

Input vanuit de medewerkers 

Maar hoe zorg je er als werkgever voor dat de medewerkers zeker tevreden zijn met het kerstpakket dat ze ontvangen? De oplossing is heel simpel: vraag het ze! Neem bijvoorbeeld een vraag hierover op in het medewerkerstevredenheidsonderzoek en vraag ze niet alleen of ze tevreden zijn over het kerstpakket, maar ook naar de ideeën voor het kerstpakket van volgend jaar. 

Zo zie je dat het geven van een kerstpakket nog steeds de moeite waard is voor bedrijven, maar dat bedrijven ook na kunnen denken over een verrassing op andere momenten. En over de inhoud van het kerstpakket. Vergeet ook niet even te checken hoe het zit met de fiscale regels, zoals de belastingvrije ruimte voor kerstpakketten voor werknemers.