Spionnen van STAP ontdekken alcoholreclames in de bios

De Stichting Alcoholpreventie (STAP) is vorige maand voor 1020,- euro (op uw kosten) naar de bioscoop gegaan om te constateren dat jongeren daar alcoholreclames zien.

De stichting bezocht zo’n 120 voorstellingen (van ongeveer 8,50 euro per film) om tot de wervelende conclusie te komen dat jongeren en masse blootgesteld worden aan alcoholreclames. Met lede ogen moest de stichting toezien hoe honderden kinderzieltjes werden bloodgesteld aan Mojito-dansjes en Amstel-mannen. En omdat bij STAP de formules alcohol = slecht en jongeren = domme gnoes erg hoog in het vaandel staan, trekken ze weer ’s flink aan de bel.

Volgens STAP overtreden de alcoholproducenten hun eigen regels. Die hebben namelijk beloofd nooit reclames te tonen aan een publiek dat voor meer dan 25% uit minderjarigen bestaat. Dus: ingrijpen. STAP wil regels, liefst een totaalverbod op alle alcoholreclames in de bioscoop. Geen alcohol op het scherm voor 21.00 uur is ook goed. Dan ligt alle jeugd tot 15 jaar toch al op bed. Toch?

UPDATE, 11.52 uur – STAP is nu ook boos over de inhuldiging van het Nederlands elftal. Heineken ging te ver door grote bierpullen aan de spelers te geven.

bouke sonnega