GTA 5 en het probleem van virtuele verkrachting

Hackers van Grand Theft Auto 5 Online worden steeds beter in het wijzigen van de code van het spel. Zo werd een spelkarakter genaamd DEEPER_IN_DA_ASS toegevoegd op PlayStation Network voor GTA Online, die altijd zijn broek op zijn enkels heeft hangen en andere spelers anaal verkracht.

Je kunt hem niet tegenhouden of doden, en als hij klaar is kan je karakter alleen nog maar paaldansen rond een onzichtbare paal. Verschillende spelers hebben gemeld dat ze in het spel werden vastgeklampt door een karakter dat neukbewegingen maakt en op YouTube werden meerdere filmpjes van zulke virtuele incidenten geüpload.

rape2

Wel verminken, niet verkrachten
The Independent, die een van de filmpjes toont, wijst erop dat andere kranten zoals The Huffington Post en The Telegraph de trend als verontrustend bestempelen. The Telegraph vond het zelfs te ongepast om een filmpje bij een nieuwsbericht erover te tonen. Maar is die ophef wel terecht in het geval van een spelserie waarin mensen elkaar al jaren kunnen verminken, onthoofden en met een knuppel in elkaar kunnen slaan, vraagt The Independent terecht.

Feit is dat de virtuele slachtoffers meestal vrouwelijke spelkarakters zijn. Een vrouwelijke gebruiker, bij wie iets soortgelijks overkwam in DayZ, een spel over een zombie-apocalyps, zei tijdens een interview met de New Yorkse radiozender WNYC: “I definitely don’t want to say what happened to me verbally is as important as if it had happened in real life. But it means something. And I’m not sure what it means.”

Hebben games invloed op gedrag?
Veel GTA 5-spelers lijken de lol van de ‘mod’ wel in te zien. En of een spelletje invloed heeft op het gedrag van spelers in het echte leven? Dat is een discussie die nooit afgerond zal zijn, zowel in het geval verkrachting als van geweld in het algemeen. Invloed of niet, de opkomst van seksueel geweld als ‘wapen’ in een spel is op zijn minst bedenkelijk te noemen.

rape1