Spring naar de content

Appels voor allen

Vorige week zaterdag opende in Amstelveen het Cobra-museum zijn poorten voor het publiek.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Ad Fransen

Welk publiek? Rudi Fuchs, directeur van het Stedelijk Museum, gaf er in het actualiteitenprogramma NOVA een naam aan: “Het gewone publiek.” Fuchs ziet daar desgevraagd een aantal indicaties voor: “Je kunt het merken als Karel Appel in Nederland is, dan wordt hij voortdurend door bladen als Story en Privé achtervolgd. En kijk naar dat AVRO-programma Tussen Kunst en Kitsch, daarin zie je doodgewone Nederlanders, die vaak Cobra-achtige schilderijen heel mooi vinden. Veertig jaar geleden werd Karel Appel door dezelfde mensen verfoeid, nu vinden ze Bruce Nauman waarschijnlijk vreselijk.” 

Het klinkt allemaal een beetje laatdunkend, maar zo bedoelt Fuchs het nou ook weer niet: “Wat ik wil zeggen, is dat dat museum een moment neemt dat al vijftig jaar achter ons ligt. De tijd staat daar stil, terwijl het Stedelijk Museum ontstaan is uit een artistieke noodzakelijkheid. In Amstelveen hebben we te maken met een kleine gemeente die een museum wilde hebben. Het gebouw, de plek, de hele planologie was er al eerder dan de collectie. Daarna is er gekozen voor iets wat populair is, dus Cobra.” 

Abboneer op een lidmaadschap

Flinke korting op een digitaal jaarabonnement

Sluit nu voordelig een abonnement af en maak kennis met de journalistieke kracht van HP/De Tijd. (Op elk moment opzegbaar.)

Word abonnee

Als Cobra zo’n gemeengoed is geworden in de ogen van Fuchs dan kan hij al die Cobra-kunst die in het depot van zijn Stedelijk Museum staat toch rustig overdoen aan het nieuwe museum in Amstelveen? 

Fuchs: “Hé, hé, rustig aan. Wij gebruiken zelf voortdurend schilderijen van Cobra, maar we laten ze altijd in een context met andere kunst zien, dat is beter. Ze kunnen het lenen wanneer ze willen. Mensen die het Cobra-museum bezoeken, raad ik dan ook aan om daarna onmiddellijk naar het Stedelijk te komen, dan zien ze het organische verband.” 

Cobra-museumdirecteur Leo Duppen vindt het maar wrang dat er nog zoveel uit de kelder van het Stedelijk verborgen blijft voor Jan met de Pet: “Fuchs heeft van zijn eigen Cobra-collectie een tentoonstelling in Luxemburg gemaakt, maar in Nederland doet hij er niets mee. Waarom niet?” Misschien net als Duppens museum niet organisch genoeg? 

“Wat is organisch? Als Fuchs soms een Cézanne combineert met een Donald Judd? Wat een flauwekul! Bovendien, hij heeft nog maar net een tentoonstelling over Breitner gemaakt, wat is daar organisch aan? Als er één expositie is geweest voor het grote publiek, dan was het die wel. Bij de Libelle zaten reductiebonnetjes.”