Spring naar de content

Oorsmeer.nl gaat internet veroveren met radio

Internet is nog lang niet te vol met blogs, moet diskjockey Alex van der Lugt gedacht hebben. Want na Scan.tv Blikvoer.tv en De Joop.nl maakt het crossmediale (video, geluid en tekst) weblog van de VPRO Oorsmeer.nl vrijdag een doorstart. Hoe maakt de initiatiefnemer er een succes van? “Verwacht bij ons niet het paternalistische vingertje van de Joop.nl.”

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Redactie

Meneer Van der Lugt, waarin wordt Oorsmeer.nl onderscheidend?
“Ons unique selling point is dat we er geen hebben. We maken dit omdat we er zelf behoefte aan hebben. Het is er nog niet en we denken dat het leuk is voor de bezoeker. Het is een beetje pionieren.”

U gaat het internet bestormen met radio-items?
“In de eerste instantie doen we dat met podcast, met dat idee ben ik de hort mee opgegaan bij de VPRO en zij wilden dat wel hebben. Dat wordt het hart van de site. Aan het filmgedeelte, dat je al op de site kunt zien, moeten we nog sleutelen. Daarnaast hebben we natuurlijk artikelen die er al op staan en dat wordt nog uitgebreid.”

Maken jullie het blog voor een doelgroep?
“Het is een brede doelgroep: voor iedereen die op internet zijn mediabehoefte wil consumeren. Het geheel van filmpjes, podcast en tekst, dat is er gewoon nog niet vanuit de publieke omroep.”

Hoe gaan jullie de actualiteit behandelen?
“We willen alles vanuit een logisch perspectief benaderen: links noch rechts. We worstelen met het nieuws en daarna proberen we het te verslaan. De ene week satirisch, andere keer met diepgang. De bezoeker moet het nieuws op een andere manier voorgeschoteld krijgen. Op een manier dat het nét meer bevalt”

Een soort CQC-benadering?
“Nee, wij willen niet brutaal zijn. We hebben ook geen marketingplan hoe we alles gaan benaderen en we hebben geen omroepbaas boven ons die dat ons vertelt. Gelukkig kan dat bij de VPRO en we krijgen zo veel vrijheid.”

Hoe vul je die in?
“Je moet het niet zo pretentieus maken zoals met dat hele De Joop.nl-gebeuren. Die moeten iets bereiken bij de bezoeker. Bij ons zit er geen ideologie achter. Zo’n boodschap overbrengen, dat zit heel diep in de publieke omroep. Daar word ik soms wel moe van. Dat paternalistische vingertje, dat hoeft van ons niet. Natuurlijk hebben we een mening, maar via gewoon logisch nadenken vinden we onze identiteit.”

Het is nog wat leeg op jullie site…
“We hebben de ambitie om steeds meer artikelen te plaatsen. Maar daar hebben we nu de tijd en de mankracht niet voor.”

Je hebt hebt vijf medewerkers die zich verbergen achter aliassen.
“Ja, maar die zijn niet  full-time in dienst. Als het over twee maanden een groot succes is, gaan ze met de billen bloot. Als het geen succes wordt, krijg ik de ellende over me heen en de rest niet.”

Hoeveel financiële vrijheid krijgen jullie?
“We gaan allemaal voor de Balkendenorm. Nee, ik vertel je niet wat ons budget is.”

Wanneer is het een succes?

“Als we bij Matthijs van Nieuwkerk bij De Wereld Draait Door zitten, maar dan stoppen we ook meteen.”

Serieus?
“Er zijn geen minimale aantallen bezoekers geëist. Ik wil dat het gaat leven en dat mensen reageren. Dat zou heel leuk zijn. Als je het een half jaar volhoudt en net als bij scan.tv het niet goed gaat, dan moet je ook gewoon stoppen. We proberen het een half jaar vol te houden en dan gaan we kijken waar we dan staan.”