Spring naar de content

Genie

Bill Evans

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Redactie

The Sesjun Radio Shows

Hoe groot de invloed van jazzpianist Bill Evans (1929-1980) nog is, bleek deze maand weer tijdens de finale van de Erasmus Jazz Prijs. Bassist Thomas Pol kondigde een van de nummers af met de kwinkslag: “Dit stukje werd ook heel mooi gespeeld door Bill Evans, en wij leren dat naspelen.” De conservatoriumstudent sloeg daarmee de spijker op zijn kop. De innovatieve ideeën van de pianist, die de harmonische concepten van Ravel en Debussy toepaste op de bebop, zijn nog immer onontkoombaar – zeker omdat het spel van invloedrijke volgelingen als Keith Jarrett en Herbie Hancock ook gebaseerd is op Evans’ ideeënrijkdom.

De trio-opnamen die hij in 1961 in de New Yorkse jazzclub The Village Vanguard maakte, zijn nog steeds niet overtroffen. Dat deze pianogodheid op 6 december 1979 gewoon in café-restaurant De Meerkoet in Lelystad zat te spelen, is dan ook bijna niet te geloven, maar toch is het zo. Het concert werd die avond door de TROS in het programma Sesjun live op de radio uitgezonden, en die opnamen – samen met twee concerten uit 1973 en 1975 in Laren – zijn nu op cd verschenen.

Hoewel alle muziek op dit dubbelalbum van hoog niveau is, torenen Evans’ verrichtingen in Lelystad daar nog hoog bovenuit. Bassist Marc Johnson toonde zich een briljant begeleider, Toots Thielemans een hartverwarmende gastsolist, maar het was Evans zelf die in de solo uitgevoerde intro van Nardis een visitekaartje afgaf waar maar drie woorden op stonden: ‘Bill Evans, Genie.’

Onderwerpen