Spring naar de content

Wat draagt DE VROUW deze zomer?

Een clash van kleur en dessins, maar ook simpele vormen en puur wit. Gaan vrouwen deze zomer minimaal of maximaal?

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Redactie

Zo’n vierhonderd shows vol nieuwe zomermode waren er te zien in New York, Londen, Milaan en Parijs. Het modevolk was er een paar weken zoet mee. Godzijdank maken live-streams – het rechtstreeks uitzenden van shows – het leven van een modejournalist aangenamer dan ooit. Voorbij is het vernederende smeken om een uitnodiging, de zoektocht op unheimische industriterreinen naar de showlocatie, het dringen, wringen, wachten en ademhappen in overvolle, kokendhete, zuurstofloze tenten. Een hoop gedoe voor de acht minuten die een show doorgaans duurt. Alleen hardcore modemasochisten genieten van dit beklagenswaardige modecircus.

Na het zien van al die shows begint het echte werk: het destilleren van de trends. Een relatief makkelijk klusje. Op al die internationale catwalks komt namelijk eindeloos veel vervelends voorbij. De New Yorkse modeweek spant de kroon met shows van commerciële megamerken als Ralph Lauren, Tommy Hilfiger en G-Star. Het is geen toeval dat enkele van die merken journalisten geld toe geven (zo mag je het invliegen van pers naar de Big Apple rustig noemen) om aanwezig te zijn bij shows waarvan de opmerkelijkste ontwerpen de winkel niet eens halen. Maar mode is nu eenmaal keiharde marketing.

Gelukkig zijn er genoeg opwindende labels die de mode deze zomer wél vooruit brengen, zoals Marc Jacobs, die als artdirector van Louis Vuitton nooit voortborduurt op één handschrift, simpelweg omdat hij er voor Vuitton geen uitgesproken stijl op na houdt. Het levert altijd een verrassende show op.

Voor de zomercollectie 2011 haalde de Amerikaan inspiratie uit de kledingkast van Suzie Wong. Jacobs ging voor maximale kitsch. Voorbij kwamen glamourversies van het klassieke Chinese satijnen qipao-jurkje met kuis rechtopstaand kraagje en eindeloze splitten tot aan het middel. De jurkjes waren uitgevoerd in een kakofonie van kleuren: paars, lila, groen, roze, oranje, fuchsia of bonte bloemdessins. Vergeet bescheidenheid deze zomer. Trouwens, goedkoop te volgen deze trend: voor een paar tientjes scoor je een qipao bij de Chinese toko.


De Marc Jacobs-modecollectie die onder zijn eigen naam verschijnt, stond bol van de jarenzeventigglamour. Denk aan de bonte Andy Warhol-posse met Bianca Jagger, die de legendarische New Yorkse uitgaansgelegenheid Studio 54 heerlijk decadent kwam binnenrijden op een witte merrie, gekleed in een lange rode off-shoulder-jurk. Die seventies zijn terug, en hóe. Met flaphoeden, zwierige gebloemde maxi-jurken, gladde glanzende body’s, hoge plateauschoenen met kurk- of touwzool (dé schoenentrend, samen met flinterdunne sandalen) en een flinke bos haar. Dus haal die wafeltang uit het stof, steek een exotische orchidee tussen de lokken en feesten maar. Dat de jeans met wijde olifantenpijp werkelijk populair gaat worden en de strakke skinny in één klap hopeloos ouderwets maakt, is onwaarschijnlijk. Skinny’s zijn inmiddels een klassieker, maar wat écht niet meer kan, is de legging, een advies waarschijnlijk gericht aan dovemansoren van de Nederlandse vrouw, die comfort vele malen belangrijker vindt dan esthetiek.

Het trendsettende Prada, dat net als Louis Vuitton durft af te wijken van voorgaande successen, predikt voor deze zomer kleur. Gifgroen, fuchsia, sinaas-appeloranje, kanariegeel en pimpelpaars. Helle tinten als een marteling voor het oog en dan ook nog gecombineerd in één outfit; colour blocking heet het resultaat in trendtermen.

Kleur is een makkelijke trend. Immers, in een rode broek, knalroze hemdje of oranje rok doe je al mee. Aanslaan doet het zeker; in tijden van crisis en onrust is er behoefte aan vrolijkheid. Kleur is ook al gretig ingekocht door winkeliers en opgepikt – lees: gekopieerd – door snelle modeketens als H&M en Zara.


Prada lanceerde nog een jolige trend: strepen. Van smal tot balkbreed. De nieuwe streep is kleurrijk en wordt gemixt met andere prints. Bij Prada zelf met apen en bananen; probeer dat maar eens te visualiseren. Dieptepunt bij Prada waren gestreepte sombrero’s – een typisch stylinggrapje voor op de catwalk dat nu opduikt als eyecatcher in de Prada-reclamecampagne, net als de felgekleurde en gestreepte (nep)bontstola’s (ja, in de zomer). Laat dergelijke accessoires maar achterwege.

Over accessoires gesproken: zit er tussen het gigantische zomeraanbod nog een ‘It-bag’? Zo’n tas die vrouwen massaal de creditkaart doet trekken? De tas is slachtoffer van zijn eigen succes, want door de vele modellen is het lastig kiezen. Luxelabels met herkenbare tassen, zoals Chanel, Louis Vuitton en Hermès, profiteren hiervan. Echt passé zijn gewichtige modellen met zwaar en glimmend hang- en sluitwerk die een armfractuur opleveren. Lach maar – een beetje designertas weegt meer dan erin zit. Toppers deze zomer zijn minimaal vormgegeven modellen (Céline maakt de mooiste) en het gladde, op de bekende plastic supermarkttas gebaseerde model (wel in kleur) van Jil Sander.

De show van Jil Sander, dat wordt geleid door de Belg Raf Simons, bleek achteraf een geniale sleutelcollectie, waarin de trends maximaal en minimaal zich hadden verenigd. Maximaal waren vloerlange opbollende rokken, forse streepdessins, knalkleuren (fluo-oranje zolen) en barokke bloemendessins (grote trend). Minimaal was de eenvoudige gesneden belijning van die kleurrijke ontwerpen, met onder meer wijde rechtvallende broeken, gladde tops en wijduitstaande parkajassen.

Nog een kenmerkend voorbeeld van de minimale trend is de ingetogen witte blouse. Viktor & Rolf toonden die op zijn maximaalst. Het modeduo gaf het klassieke kraakheldere mannenoverhemd een grappige twist en toonde fijn gestreepte (daar is de streep weer) pantalons, die op enkelhoogte waren afgezet met strakke witte manchetten, alsof de modellen in een lollige bui hun benen in overhemdsmouwen hadden gestoken. Enkellange overhemdslippen wapperden via de pijpen van een korte broek vrolijk rond de enkels.


De opmerkelijkste zomertrend – al is rage wellicht een beter woord – is de plissérok. Ingeperste plooien waren voor het laatst dominant aanwezig in de stijve plooirok van de jaren vijftig tot zeventig. Bij invloedrijke merken als Lanvin en Chloé zwierden vele transparante lange rokken voorbij. Vorige maand, tijdens de shows voor wintermode 2011-2012, liepen alle vrouwelijke modehotemetoten in plissé.

Resumerend: de maximale trends zijn kleur, strepen, bloemen, plateauschoenen, sandalen, (nep)bontstola’s, sombrero’s, maxi-jurken en plissérokken. En de minimale trends: rechtvallende wijde broeken, de witte blouse, gladde strakke body’s, sandalen, simpel vormgegeven tassen. Maximale keus, en er zit minimaal voor iedereen wel iets bij.

Onderwerpen