Kansen voor De Pers

Met enige verbazing hoorde ik op de radio dat De Pers niet meer als papieren krant terugkomt. Dit liet de hoofdredactie van de gratis krant weten via hun eigen media. Na vijf jaar journalistiek feesten is de conclusie dat het niet haalbaar is het nieuws op papier te verspreiden. Dat is logisch, maar het biedt ook kansen!

De Pers was met voorsprong de beste gratis krant van Nederland en heeft laten zien dat de treinreiziger op meer zit te wachten dan het verspreiden van ANP-berichten. Waarmee is bewezen dat de moderne mens echt wel kwaliteit weet te waarderen. Maar De Pers heeft meer gedaan dan papier.

Prima site
Na een aarzelend begin is de site uitgegroeid tot een degelijke nieuwswebsite met de potentie om de populairste websites te kloppen. De site won dan ook niet voor niets de titel in 2007 ‘beste nieuwssite van het jaar‘. Daarmee is de digitale koek nog niet op want ook op het mobiele internet is de krant op verschillende platformen goed bezig.

Met name de laatste app, De Pers Krant, zit goed in elkaar en laat zien dat ze niet bang zijn om te experimenteren en te investeren in de digitale toekomst. De app blinkt uit door een eigenwijze vormgeving, navigatie en de mogelijkheid om de lezer zelf zijn content te laten kiezen. Of het een succes wordt of niet, de app is met durf en visie in elkaar gezet.

Basis
De sympathie van het publiek voor het merk, de kwaliteit van de content en de aanwezige kennis van het internet bieden een solide basis voor een digitale doorstart. Bij het schrijven van een degelijk businessplan zullen moeilijke en pijnlijke keuzes moeten worden gemaakt.

De Pers kan een mooie toekomst tegemoet zien, de kansen liggen er en heel de mediawereld kijkt over de schouders mee of het lukt om deze slag te maken. De dure productie van de krant zorgt ervoor dat De Pers de eerste gratis krant is die omvalt, waarbij we de middagkrant News.nl en het experiment Dag even niet meetellen. Of Metro en De Sp!ts zijn te behouden zullen we moeten zien, maar dankzij het stoppen met papier krijgt De Pers de ruimte om zich te richten op het internet. En daar ligt een toekomst. Handen uit de mouwen en schrijven dat businessplan en doorpakken!

Meer leuke content? Like ons op Facebook

rogier swagerman