Spring naar de content

Crisistijd: revival van de flessenlikker

Aan welk product denkt u bij Hollandse zuunigheid? Precies, de flessenlikker. In deze crisistijden blijkt hij aan een wederopstanding begonnen.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Edwin van Sas

U wist het natuurlijk al, maar het zijn financieel barre tijden in Nederland. Een kleine greep uit de cijfers: het consumentenvertrouwen is historisch laag en we besteden in vergelijking met een jaar geleden 2,1 procent minder.

De consument is dus genoodzaakt creatieve oplossingen te bedenken om geld te besparen. Zo kunt u een beroep doen op de ruileconomie en op die manier veel geld besparen op uw vakantie, maar ook staat het internet vol met handige tips om te besparen op bijvoorbeeld uitgaan (drink als iemand naar de wc gaat ‘per ongeluk‘ zijn glas leeg) en luidt het advies om bij het kopen van cadeautjes eens langs de kringloopwinkel te gaan.

De flessenlikker floreert
Allemaal voorbeelden van zuinigheid, maar niets typeert de Nederlandse zuinigheid (of zou het gierigheid zijn, zoals de Belgen het ervaren?) als de flessenlikker. Het schijnt van oorsprong een Noorse uitvinding te zijn, maar het product is alleen in Nederland succesvol geworden. Hij is zelfs museumwaardig bevonden. Voor de Nederlander is het dus financieel schrapen momenteel, maar betekent dat ook dat de flessenlikker anno 2012 weer volop in gebruik is? Of is dit overblijfsel uit de tijd dat de melkboer onze melk en yoghurt per fles aanleverde echt passé?

Het vinden van de antwoorden vereist een kleine zoektocht. Bij het googelen op ‘flessenlikker’ komt Blokker naar voren als flessenlikkerverkoper. Navraag bij het concern leert echter dat de flessenlikker sinds 2010 niet meer in het assortiment zit. De Hema dan misschien? In eerste instantie lijkt ook daar de ‘flessenlikker’ geen onderdeel meer van het assortiment. Later belt de Hema terug: ze hebben wel degelijk flessenlikkers, maar die staan in het systeem als ‘flessenschrapers’. Ze zijn in vrijwel elk filiaal voorhanden, maar zelfs bij de verkoopadministratie kan men niet vertellen hoeveel ervan verkocht worden.

Onze grootste kruidenier dan, Albert Heijn? Gelukkig, daar blijkt de flessenlikker nog gewoon onder zijn eigen naam in het assortiment te zitten. De voorlichter van Albert Heijn bekijkt op verzoek de verkoopcijfers van de flessenlikker en wat blijkt: sinds begin 2011 is de verkoop van de flessenlikker met maar liefst zeventig procent gestegen!

Dat kan natuurlijk geen toeval zijn. Door de crisistijd is de Nederlandse zuinigheid helemaal terug en de flessenlikker is daarvan de metafoor. De flessenlikker-index kan voortaan dienen als maatstaf voor de financiële situatie in het land. Of zal de grootgrutter met Oranje-flessenlikkers komen als EK-actie?

Onderwerpen