Spring naar de content

Kondigt de iPhone 5 het einde van Apple aan?

Apple is op het moment van schrijven het meest waardevolle bedrijf ter wereld, als je naar de beurskoers kijkt. Vrijdag steeg het aandeel voor het eerst boven de 700 euro dankzij de introductie van de iPhone 5. Toch lijkt de rek er uit, steeds meer wijst er op dat het bedrijf sleets aan het worden is.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Rogier Swagerman

De overwinningen in de rechtzaal doen aan deze overtuiging overigens niet af. Een bedrijf groeit immers nooit door juridische overwinningen – dat zijn defensieve manoeuvres. Je concurrenten met advocaten bestrijden kost alleen maar energie en dat komt de vitaliteit en creativiteit van het bedrijf niet ten goede.

Apple heeft als geen ander bedrijf kunnen profiteren van de digitale en mobiele revolutie die al een paar decennia lang over de wereld woedt. Met goede producten, perfecte technologie, een uitgekiende marketing en een aansprekend design heeft het bedrijf zijn concurrenten ver achter zich gelaten. Ook de iPhone 5, die afgelopen vrijdag werd gelanceerd, zal weer alle records verbreken. Maar het einde van deze dominante positie lijkt in zicht. En juist die iPhone 5 lijkt de achilleshiel.

Gekkenhuis bij de verkoop van de iPhone 5. De laatste keer?

Siri

Apple heeft voorheen, door de klant centraal te stellen in de bediening, een aantal revoluties teweeg gebracht. iTunes veranderde de muziekbranche en de iPhone zorgde er voor dat iedereen een smartphone wilde hebben. Apple zette bij de introductie van de iPhone 4s sterk in op een nieuwe applicatie genaamd Siri. Omdat u die waarschijnlijk niet gebruikt, even een korte uitleg.

Siri is een applicatie waar tegen je kunt praten. Dat kan natuurlijk tegen elke app, maar Siri luistert ook. Zo kan je aan Siri informatie vragen over het weer, sport en nieuws, waarop Siri met een antwoord komt. Een slim idee dat de besturing van een telefoon sterk zou verbeteren.

Samsung had al zo’n applicatie, S-voice, die dramatisch slecht werkt. En dus zou je verwachten dat Apple Siri zo goed had gemaakt dat het direct de standaard zou worden in de markt. Maar dat is niet zo. Siri is wel veel beter dan S-voice van Samsung, maar overtuigt toch niet echt. Dat bleek ook toen Google het zogenoemde Google now! lanceerde voor de Android-telefoon. De zoekgigant bleek in staat om in een paar maanden tijd een veel betere en snellere stem-applicatie te kunnen maken waarmee Android in één keer een achterstand omzette in een voorsprong. Ik ben zeer benieuwd of Apple Siri in het nieuwe besturingssysteem iOS hier een antwoord op heeft.

iOS 6
Met de nieuwe iPhone introduceert Apple ook een nieuwe versie van het besturingssysteem iOS 6. Op het eerste gezicht lijkt iOS 6 op het gebied van de gebruikersinterface op zijn voorgangers. En zo veel is er inderdaad niet veranderd: er zijn in de loop van de jaren wel wat functionaliteiten bijgekomen, maar het is eigenlijk nog steeds de interface die in 2007 werd geïntroduceerd. En dat terwijl Andriod en Windows juist in hun besturingssysteem grote stappen hebben gemaakt, denk bijvoorbeeld aan de widgets. Ook hier geldt dat Apple niet in staat is om de voorsprong die het had te behouden en loopt nu gewoon achter. Apple zou er goed aan doen om begin 2013 een sterk verbeterde interface op de markt te brengen. Samsung zal rond die tijd namelijk zijn nieuwe toptoestel op de markt brengen, waardoor de verkoopcijfers van de iPhone zullen dalen.

Het besturingssysteem van de Android maakt grote stappen, bijvoorbeeld met de zogenoemde widgets.

Maps
Een van de grootste veranderingen van iOS 6 is dat de Maps app is vernieuwd. Apple maakt geen gebruik meer van Google Maps en is in zee gegaan met Tomtom. Dit blijkt geen verbetering. Op het internet regent het klachten over de app. Voornaamste ongemakken zijn de slecht werkende zoekfunctie, het ontbreken van verkeersinformatie en ook heeft de app geen streetview meer. Apple belooft inmiddels verbetering, maar daarmee zit het bedrijf ook op dit punt in het defensief. De strategische keuze om Google Maps te laten vallen pakt hier niet goed uit voor de consument. Toch pijnlijk.

Presentatie
Misschien wel het meest pijnlijk, was de introductie van de nieuwe iPhone. Voorheen hield de wereld zijn adem in op het moment dat Steve Jobs het podium beklom om een nieuwe product aan te kondigen. Zijn presentaties waren altijd spannend, inspirerend en vlekkeloos. In het verleden heeft hij tal van producten geïntroduceerd die helemaal niet zo revolutionair waren, maar toch had je het idee dat Steve je een blik in de toekomst had gegeven waardoor je onmiddellijk naar de winkel wilde rennen om het nieuwe spul aan te schaffen. En hoewel Tim Cook het lang niet slecht deed, mist hij de betovering die Jobs teweegbracht.

Apple maakt nog altijd de mooiste spullen in de branche, dat is een ding wat zeker is. Maar het is duidelijk dat het bedrijf zijn voorsprong niet weet uit te breiden en op sommige vlakken zelfs achter de concurrenten aanloopt. Daarmee is niet gezegd dat het een slecht bedrijf is; Apple staat nog altijd zeer sterk in een aantal markten, denk bijvoorbeeld aan tablets. Maar het afgelopen jaar is Apple niet in staat gebleken een gamechanger te maken. Ik hoop dat dit het komende jaar wel lukt. Want uiteindelijk wordt je daar als consument heel blij van!