Spring naar de content

Open brief aan de KNVB-licentie-commissie

Mijne heren,

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Frank Heinen

Mijn naam is Fred Kamperman, ik ben voorzitter van VV De Waterkanters te Nieuwe Pekela. Wij zijn een kleine voetbalvereniging waarin prestaties en gezelligheid hand in hand gaan. Normaal gesproken vergaderen wij als bestuur eens per kwartaal – ook omdat dhr. Bob Karperhoef, onze secretaris, tevens eigenaar van Bobs Smulpaleis (‘De snacks van Bob, die zijn zo op!’) in de Boterstraat, vaak ’s avonds moet werken.

Katwijk
De actualiteit van de afgelopen weken heeft ons echter vorige week in spoedvergadering bij elkaar gebracht. Toen wij het bericht lazen dat u de Jupiler League gaat aanvullen met twee amateurclubs, begrepen wij dat wij als VV De Waterkanters uit Nieuwe Pekela daar niet onmiddellijk voor in aanmerking komen. Want je kunt veel vertellen over het niveau de Zevende Klasse Onderbond Regio Noord-Nederland Noord, maar niet dat het precies aansluit op het niveau van de Jupiler League. Daar zitten, zoals wij dat in Nieuwe Pekela zeggen, nog wel ’n paar katotsen tussen.
Maar wat schetste onze verbazing toen wij lazen dat mijn collega van VV Katwijk besloot geen gebruik te maken van uw aanbod. En misschien zijn we ook niet meteen tweede keus, maar nog een paar van dat soort afmeldingen en u klopt zomaar bij ons aan!
Vandaar dat wij in onze spoedvergadering van vorige week enkele spijkers met koppen (of, zoals wij dat in Nieuwe Pekela zeggen, ‘nagels met hoofden’) hebben geslagen. Doe ermee wat u wilt, maar wij van VV De Waterkanters te Nieuwe Pekela willen maar zeggen: als u belt, zijn wij er klaar voor!

Vijf cruciale beslissingen

1. VV De Waterkanters zal met ingang van het seizoen 2013/2014 de ticketprijzen verhogen van €1,- (of een flesje pils voor Schele Dirk de Ticketman) naar bedragen tussen €35,- (eerste ring, achter het doel) en €65,- (eretribune – nog te bouwen en te vernoemen naar Anneke ‘tante Tiet’ van de kantine). Opmerkingen in de ledenvergadering, met name van erelid Harry ‘De Scheve Keu’ Kelderman – dat dit “godverjume een gore kleretyfuskutzooi” is – zijn meegewogen in de besluitvorming, maar uiteindelijk is de prijsverhoging van de tickets toch doorgevoerd. We moeten mee, we moeten door.

2. Supporters van VV De Waterkanters zullen met ingang van het seizoen 2013/2014 uitsluitend nog uitwedstrijden kunnen bezoeken door gebruik te maken van een zogenaamde busjescombi. Wij hebben Knar Heumakers van Taxibedrijf De Vliegende Schotel uit Oude Pekela bereid gevonden om dit deel van de professionalisering op zich te nemen. De busjescombi moet voorkomen dat ongeregeldheden als dit jaar bij VVOPQHVAV uit Oude Pekela komend seizoen nog zullen voorkomen. (Penningmeester Bennie ‘De Zak’ Krul merkte hierbij op dat de vergoeding aan de oude mevrouw in de scootmobiel inmiddels is overgemaakt).

3. Het budget van VV De Waterkanters zal moeten worden verhoogd van €150,- naar €15.000.000,-. Penningmeester Krul maakt zich zorgen of dit niet te weinig is om onze plannen – promotie naar de Eredivisie binnen twee jaar – te verwezenlijken en eist een extra sponsor naast Slager Scheltens, die al heeft aangekondigd zijn jaarlijkse bijdrage van €100,- en een doos huisgemaakte goulashkroketten “wegens de crisis en zo” niet te zullen verhogen. Waar de resterende €14.999.990,- zal worden verdiend, is nog niet helemaal duidelijk, maar het bestuur verwacht dat de Nieuwe Pekelase middenstand de komende maanden nog wel over de brug zal komen. En anders Philips.

4. VV De Waterkanters heeft zijn trainer, Marco ‘Boksbeugeltje’ Gerritsen helaas moeten ontslaan. Dit omdat Boksbeugeltje niet over de benodigde diploma’s beschikt om in de Eredivisie te trainen. Volgens Marco hoeft dat geen bezwaar te zijn – hij runt natuurlijk al 25 jaar café De Rooie Kanarie in de Bijlstraat zonder ooit z’n horecapapieren te hebben gehaald – maar wij als bestuur zijn van mening dat bij een nieuw ambitieniveau ook een nieuwe oefenmeester hoort. Penningmeester Krul voegt hieraan toe dat Aad de Mos tot op heden niet teruggebeld heeft, maar hij houdt hoop.

5. Sportpark De Berenklauw aan de Boslaan zal vanaf komend seizoen van naam veranderen in New Pekela Dome. Ook zal de capaciteit van het sportpark worden uitgebreid van 300 tot 25.000. Op termijn zullen er in Pekela Dome ook grote concerten (‘Van Jannes bijvoorbeeld,’ aldus De Scheve Keu) en manifestaties (‘De Kamasutrabeurs,’ aldus De Scheve Keu) plaatsvinden, maar tot op heden ligt de Wethouder Ruimtelijke Ordening, Barbara van Bergen Henegouwen – Gans nog dwars. ‘Komt goed,’ aldus penningmeester Krul, wiens succes bij de vrouwtjes (‘de hungpiepers’, zoals wij in Nieuwe Pekela zeggen) tot ver buiten de gemeentegrenzen legendarisch is.

De buts grendt van kortlap tot puilgras
En zo zijn er nog talloze plannen, plannetjes en ideeën waarvan wij bij VV De Waterkanters te Nieuwe Pekela zeggen: dat is de kant die we op moeten, dit is de trein waar we op moeten springen, zo’n kans komt maar 1 keer voorbij en zelfs misschien dat niet. Of, zoals wij dat in Nieuwe Pekela zeggen, ‘de buts grendt van kortlap tot puilgras’.

Wij zijn benieuwd of u net zo onder de indruk van onze plannen bent als wij zelf. Het is maar om te zeggen: als u belt, zullen wij geen nee zeggen. Of, zoals wij dat in Nieuwe Pekela zeggen: ‘#zinin’.

In gespannen afwachting en met toch wel opgewonden groet,

Fred Kamperman

Onderwerpen