Spring naar de content

Nieuw in het IKEA-assortiment: het vluchtelingenkamp

Het lijkt in eerste instantie een aparte combinatie, de samenwerking tussen IKEA en de Verenigde Naties. Maar toch kan de Zweedse meubelgigant iets waardevols toevoegen aan het werk van de VN.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Menno van Bohemen

IKEA, vooral bekend van de gehaktballetjes en Billy boekenkast, heeft een concept ontwikkeld waarmee de levensstandaard in vluchtelingenkampen moet verbeteren. Het bedrijf heeft z’n ontwerpers aan het werk gezet om een nieuw soort onderkomen voor vluchtelingen te ontwikkelen.

Imbussleutel
Het ontwerp dat IKEA heeft ontwikkeld biedt bescherming tegen de hitte in de zomer en tegen de kou in de winter, het gaat 6 keer langer mee dan de tenten die nu worden gebruikt en door het gebruik van zonnecellen kan er ‘s avonds een lamp branden. Bovendien is het ontwerp gemakkelijk te verschepen en in elkaar te zetten met een inbussleutel.

Wereldwijd leven er ruim 3,5 miljoen mensen in vluchtelingenkampen en ze verblijven daar gemiddeld 12 (!) jaar. Veel kinderen groeien dus op in zo’n kamp, waardoor de tent hun ‘thuis’ is. Dankzij de tenten van IKEA ligt er voor deze kinderen een betere toekomst in het verschiet.

Bredere samenwerking
De samenwerking met de VN gaat verder dan alleen het leveren van een nieuw soort tenten. Ook op het gebied van onderwijs en gezondheidszorg draagt IKEA z’n steentje bij. Met de IKEA Foundation laat de meubelgigant dus zien zich bewust in te zetten voor een betere wereld. Daar kunnen veel andere multinationals nog wat van leren.