Spring naar de content

Verfilming Het Diner goed ontvangen in Toronto

“Ik zou het publiek van gisteravond in een vrachtwagen willen laden en meenemen naar alle volgende voorstellingen. Ze pikten ALLES op. Zelfs de Nederlandse grapjes.”

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Erik Spaans

Daags na de wereldpremière van Het Diner op het filmfestival van Toronto verkeert Menno Meyjes in een stralend humeur. Hij is opgelucht dat zijn film zo’n enthousiaste respons heeft gekregen. “Als maker zit je toch onrustig op je stoel te schuiven en vraag je je af of de aandacht wel op peil blijft. Er komt een moment dat het publiek zich realiseert dat ik ze als het ware in de val heb gelokt. Dat vond ik een angstig moment, omdat ze dan af zouden kunnen haken. En je weet van tevoren ook nooit zeker of de vertaling goed uitpakt. Maar toen de hoofdpersoon een tirade tegen politieke wetenschappen hield vol typisch Nederlandse termen en nuances, werd er hard gelachen. Dan stel ik opgelucht vast dat het allemaal goed is overgekomen.”

Nachtelijk Amsterdam
Het Diner (in Toronto gepresenteerd als The Dinner) is de verfilming van de gelijknamige roman van Herman Koch, waarvan in Nederland inmiddels meer dan 650.000 exemplaren zijn verkocht. Het is de eerste Nederlandstalige film van Meyjes, die zich als scenarist op een indrukwekkende internationale palmares kan beroemen en twee Engelstalige films regisseerde met hoofdrollen voor John Cusack, Adrien Brody en Penelope Cruz.

De hoofdrollen in Het Diner worden vertolkt door Jacob Derwig, Thekla Reuten, Daan Schuurmans en Kim van Kooten. De acteerprestaties zijn uitstekend, waarbij met name Derwig de gelegenheid heeft aangegrepen om te schitteren. Hij speelt een verbeten cynicus met een kort lontje. Derwig zet een personage neer dat in weerwil van al z’n tekortkomingen (of misschien wel daarom) geen moment de sympathie van het publiek verliest. Meyjes houdt het tempo hoog en plaatst het merendeel van het verhaal in een koel, nachtelijk Amsterdam. Geen pittoreske grachtenpanden maar vooral strakke, moderne en zakelijke gebouwen en interieurs. Die beklemmende nachtelijke setting draagt ertoe bij dat de film de sfeer van een thriller ademt.

Gekookte kreeft
Dat de roman van Koch inmiddels ook in Engelse vertaling een succes is, viel op te maken uit de vragen die het publiek na afloop van de première aan de regisseur mocht stellen. Die hadden grotendeels betrekking op de verschillen tussen boek en film. Meyjes – die tevens het scenario schreef – legde uit dat hij het boek heeft ‘uitgebeend’, een vaardigheid die hij eerder heeft toegepast bij zijn bewerkingen van de romans Empire of the Sun en The Colour Purple (die beide werden verfilmd door Steven Spielberg).

Op de aftiteling van de film trof de regisseur zowaar nog een verrassing. Daar viel te lezen dat er gedurende de opnamen ‘geen dieren verwond of gedood waren’. Meyjes: “Waarschijnlijk staat dat er om juridische redenen. In één scène wordt een kreeft gekookt. En die was toch echt de klos.”