Spring naar de content

Android heeft Blackberry in vijf jaar vakkundig gesloopt

Ooit was het een statussymbool onder zakenmannen. Toen werd het een statussymbool onder tienermeisjes. En nu wil zelfs je oma er niet meer mee gezien worden. Dat heeft Blackberry zelf ook in de gaten: de Canadese telefoonbouwer stopt met zijn consumententak.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Eva Bosgraaf

Over een tijdje is het dus gedaan met het tergend harde geluid dat de knopjes van het toestel maken onder de druk pingende vingers van enthousiaste pubers. Blackberry was in 2010 de eerste telefoon waarop berichten verstuurd konden worden via internet, en werd daardoor snel populair onder jongeren. Logisch: zij hoefden daardoor niet langer hun beltegoed op te maken aan ‘dure’ sms’jes.

Een paar jaar daarvoor was Blackberry het eerste toestel waarop gemaild kon worden, en dat maakte de ‘smartphone met knopjes’ tot een zeer gewild item onder zakenmannen en politici.

Geen marktaandeel
Op 24 september 2008 introduceerde Google zijn eigen besturingssysteem voor mobiele telefoons. Precies vijf jaar later heeft Android het eens zo populaire Blackberry gesloopt. Het marktaandeel van Android is ondertussen bijna 80 procent, tegenover nog geen 1,5 procent voor Blackberry. Heel verrassend is dat niet: Blackberry heeft nauwelijks een touchscreen, en veel apps die wel op Android- en iPhone-toestellen werken zijn niet beschikbaar voor de eens zou populaire telefoon. De laatste Blackberry-modellen zijn dusdanig geflopt dat het bedrijf zo’n 1 miljard dollar aan onverkochte toestellen moest afschrijven.

En nu verdwijnt Blackberry van de beurs en ontslaat het veertig procent van zijn werknemers. Bovendien wisselt het van eigenaar. Voor die laatste deal beklonken was kochten de oorspronkelijke eigenaren overigens nog wel even een privévliegtuig voor een slordige 30 miljoen dollar.

Onderwerpen