Spring naar de content

Wie controleert het belang van de Ziggo-consument?

Daar ik een trouw consument ben met een grote voorliefde voor democratische controle, ben ik nog steeds klant van de eerste kabelinternetaanbieder die toen (zo’n vijftien jaar geleden) nog Kabelcom heette en in handen was van provincies en gemeenten. Inmiddels zijn we drie overnames en twee naamsveranderingen verder en ben ik cliënt van een beursgenoteerd bedrijf dat Ziggo heet.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Geert Poorthuis

Dat dreigt nu opnieuw verkocht te worden, ditmaal aan een multinational. Maar wie controleert de belangen van de miljoenen Nederlandse klanten voor wie internet een essentieel onderdeel van hun bestaan is?

Het Amerikaans-Engelse Liberty Global deed onlangs een bod op ‘mijn’ Ziggo, dat vooralsnog is afgewezen maar (dat geef ik u op een briefje) vast ergens in de nabije toekomst zal slagen. Liberty Global is al eigenaar van die andere kabelaar in Nederland (UPC) en van de grootste speler op dat gebied in België, Telenet. Het zou die drie bedrijven willen samenvoegen tot een Benelux-bedrijf met naar schatting 8 miljoen klanten die er elke dag voor hun internet, televisie en telefonie sterk afhankelijk van zijn.

Nou was Ziggo al in handen van allerlei schimmige (vooral Amerikaanse) bedrijven en investeerders, maar nu zo’n grote bundeling op de Nederlands-Belgische markt zich dreigt te voltrekken, wordt het weleens tijd om de vraag te stellen wat de positie van de consument is. Als de overname doorgaat, wordt straks ergens op een kantoor in Londen bepaald hoe mijn internetaanbod eruitziet en, vooral, hoe het wordt verwerkt. Gezien de recente discussies over internetvrijheid, Amerikaanse spionage en een eigen Europees netwerk is dat een belangrijk punt. Zoals het er nu uitziet controleert straks niemand de gedragingen van mijn internetprovider, en daar krijg ik een ongemakkelijk gevoel bij.

Als er een wel controleerbaar alternatief was, zou de zaak anders liggen. Maar UPC (dat in mijn regio trouwens niet eens verkrijgbaar is) is al in buitenlandse handen en KPN wordt binnenkort aangestuurd vanuit Mexico. De rest van de kabelaars is in de loop van de laatste vijftien jaar uitgekocht door de drie grote bedrijven. Internettoegang maakt in de 21ste eeuw deel uit van de infrastructuur van ons land, net als bijvoorbeeld water- en snelwegen. Niemand die eraan denkt om de invloed van de burger daarop over te laten aan buitenlandse marktpartijen.

Onderwerpen